Molslinjen har lagt en ordre på to batteridrevne katamaranfærger, der skal indsættes på ruter over Kattegat.
Inden for en overskuelig årrække vil Molslinjens færger, der sejler mellem Jylland og Sjælland, sejle på strøm i stedet for diesel.
Rederiet fortæller i en pressemeddelelse, at man har bestilt to batteridrevne katamaranfærger, der skal indsættes på ruten over Kattegat.
(Artiklen fortsætter under billedet)

De to færger skal bygges på et værft i Australien. Den første forventes at være færdig ved indgangen til 2028.
Molslinjen arbejder samtidig på at få bygget en tredje og lignende færge på et andet værft. Den vil i givet fald kunne sættes ind på samme rute på samme tidspunkt.
– Det er et enormt projekt, som ud over de tre færger handler om omfattende byggerier af infrastruktur på land samt systemer til lagring af strømmen til de nye færger, siger Kristian Durhuus, der er administrerende direktør i Molslinjen.
De tre færger bliver 129 meter lange og kan rumme 1483 passagerer og 500 biler.
De er således 11 procent større end katamaranfærgen Express 5, der sejler mellem Rønne og Ystad og i dag er verdens største katamaranfærge.
Molslinjen oplyser ikke prisen på de nye færger, men fortæller, at infrastrukturen på land, der skal muliggøre driften af de nye færger, ventes at koste 3,5 milliarder kroner.
Elektrificeringen af Kattegat-forbindelsen er blandt andet gjort mulig takket være en statslig grøn pulje, der støtter sådanne projekter.
Det forventes, at man årligt kan sænke klimabelastningen af færgedriften med 132.000 ton CO2.
/ritzau/
Elbilens mest populære funktion forbydes: Chokbølge gennem bilverdenen.