Politiet advarer alle med MitID: “Du skal ikke…”

En vigtig advarsel bliver nu bragt til alle brugere af MitID. Og den kommer direkte fra ordensmagten selv.

MitID.

Mange danskere fordømmer det langt væk til, hvor peberet gror, men tjenesten har alligevel 5,5 millioner registrerede brugere.

Samtidig kræver det en vis opmærksomhed og skepsis, når man navigerer online og benytter appen.

Det er efterhånden hverdagslæsningen, at intetanende og uskyldige danskere bliver kontaktet og udnyttet af personer med onde hensigter.

Svindlerne vil gå langt for at franarre danskere penge med flere yderst udspekulerede tricks.

Ét af dem er politiet nu ude at advare imod på det sociale medie X.

(Artiklen fortsætter under videoen)

‘Det er svindel’

Flere ældre har allerede mærket, at det kan have store konsekvenser, hvis man falder i fælden. Tidligere på året blev en 92-årig kvinde franarret op mod 100.000 kroner af en svindler.

Og svindlerne fortsætter altså ufortrødent, blandt andet med MitID-brugere som deres ofre.

‘Desværre må vi midlertidigt begrænse nogle funktioner på din konto, indtil du opdaterer dine oplysninger.’

Sådan står det skrevet i en mail som Nordjyllands Politi onsdag har delt på X.

I mailen opfordres MitID-brugeren videre til at bekræfte sin identitet inden en vis dato, hvis ikke det sker vil ‘nogle funktioner på din konto være permanent begrænset’.

Men det er altså ikke en mail fra det MitID vi alle kender – det er svindel.

‘Du skal ikke bekræfte noget som helst. Det er svindel. Bare slet den slags mails,’ skriver politiet i opslaget.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Det er denne svindelmail politiet har delt på X – Foto: Nordjyllands Politi, X.

Sådan undgår du svindel med MitID

Digitaliseringsstyrelsen har samlet en række gode råd til, hvordan man kan undgå at blive svindlet gennem MitID.

  1. Hverken banker eller offentlige myndigheder, som MitID vil nogensinde bede dig om at dele dine personlige oplysninger eller adgangskoder via e-mail, SMS eller telefon.
  2. Hold øje med mistænkelige links og afsenderadresser. Kig efter tegn som usædvanligt lange links eller stavefejl.
  3. Hvis du er i tvivl, så kontakt afsenderen på deres officielle hovednummer og få bekræftet, om beskeden virkelig kommer fra dem.

Mange danskere går en tur forbi Rema 1000, når der handles dagligvarer til ugen og weekenden. Men det har vist sig, at kunderne skal være mere opmærksomme i disse dage.