Byggeglæde og læring smelter sammen i LEGOLANDs nye attraktion om Femern Bælt-forbindelsen – et rekordstort projekt bygget af over 800.000 LEGO-klodser.
Der var både dansk og tysk flag ved hånden, da transportminister Thomas Danielsen og hans tyske kollega Claus Ruhe Madsen, fra delstaten Slesvig-Holsten, mandag den 23. juni åbnede LEGOLANDs nye 250 kvadratmeter store udstilling om Femern Bælt-tunnelen. Udstillingen er ikke bare et farverigt teknisk mesterværk i Miniland – den har også en mission: At vække børns og unges interesse for byggefagene.
Det skriver Sund og Bælt i en pressemeddelelse.
‘Når man er i LEGOLAND er det svært ikke at lade sig rive med. Uanset om man er barn eller voksen, så er Femern-udstillingen bare virkelig imponerende. Jeg håber, at nogle af de børn, der ser hvor fantastisk det her projekt er, får lyst til at tagen en uddannelse indenfor byggefagene,’ sagde transportminister Thomas Danielsen.
Tunnelbyggeriet, som bliver verdens længste nedsænkede tunnel, er her genskabt i miniature med LEGO-modeller af alt fra gravefartøjer og tunnelelementer til fabrikshaller og trafik på byggepladsen. Samarbejdet mellem LEGOLAND og Sund & Bælt har dermed skabt en levende model af Danmarks største infrastrukturprojekt – med blik for både fascination og formidling.
Tysklands transportminister i Slesvig-Holsten, Claus Ruhe Madsen, lagde vægt på både den tekniske og symbolske betydning af projektet:
‘Jeg bliver altid imponeret, når jeg besøger den store tunnelbyggeplads. Men det er også fascinerende at se dette enorme projekt, som er så vigtigt for begge vores lande, genskabt med tusindvis af LEGO klodser. LEGO forbinder mennesker på tværs af landegrænser og generationer – ligesom Femern Bælt-tunnelen vil bringe mennesker, lande og markeder tættere på hinanden.’
LEGO, lærlinge og fremtidens fagfolk
Med over 800.000 klodser og indbyggede funktioner, som børn selv kan aktivere, er det ikke kun et passivt kig ind i ingeniørkunsten. Det er også en invitation til at deltage – og måske på længere sigt tage del i byggeriet selv.
‘Femern-udstillingen er et nyt område med en masse bevægelse og interaktion. Jeg er overbevist om, at det bliver taget rigtig godt imod af vores gæster, og jeg kan se, at børnene allerede er gået i gang med at styre kranerne,’ sagde LEGOLANDs direktør Michael Ottesen.
For Sund & Bælt handler projektet ikke kun om infrastruktur, men også om inspiration. Byggebranchen mangler kvalificerede fagfolk, og det mærker også den statslige bygherre.
‘Vi tror på, at vi med denne udstilling kan være med til at inspirere mange og tænde en gnist hos nogle af de børn, der i dag leger, men i morgen kan være dem, der bygger,’ sagde Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt.
Om Femern Bælt-tunnelen
- Femern Bælt-tunnelen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
- Femern Link Contractors (FLC) er hovedentreprenør på byggeriet af tunnelfabrik og tunnel.
- De første 10 elementer af tunnelens i alt 89 tunnelelementer er støbt.
- Tunnelen vil gøre det muligt at køre i tog på 2,5 timer mellem København og Hamborg.
- Tunnelen bygges med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage 7 minutter at køre i tog fra Danmark til Tyskland og 10 minutter i bil.
- Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-tunnelen, har stillet krav til entreprenørkonsortierne om, at der skal uddannes mindst 500 lærlingeårsværk i byggeperioden.
Kilde: Sund og Bælt.