Minister i kovending om kirkernes indsigelsesret

Folkekirkens indsigelsesret mod opsætning af vindmøller stod til at blive fjernet, men minister ændrer kurs.

Minister for byer og landdistrikter og kirkeminister Morten Dahlin (V) vil droppe del et lovforslag, der skulle fjerne folkekirken indsigelsesret, når der eksempelvis opstilles vindmøller og solcelleparker.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

I dag kan folkekirken gennem stiftsøvrigheden gøre indsigelse mod et lokalplanforslag, der vil opstille vindmøller eller solceller inden for 1000 meters afstand af en kirke samt vindmøller inden for 2000 meters afstand, hvis vindmøllerne er mindst 250 meter høje.

Den ret, der også er blevet omtalt som en vetoret, stod til at skulle fjernes helt. Det fremgår af et udkast til en ændring af planloven, som blev sendt i høring i oktober.

Men den del af lovforslaget forventes nu at blive fjernet.

– Vi har lyttet til høringssvarene og til partiernes ønsker også. Derfor forventer vi at ændre den del af lovforslaget, der omhandler stiftsøvrighedens indsigelsesret over for kommunernes lokalplanforslag, så indsigelsesretten ikke forringes i forhold til i dag, siger Morten Dahlin til Kristeligt Dagblad.

Kirkernes indsigelsesret blev senest ændret 1. januar, hvor afstandsbegrænsningerne blev tilføjet planloven. Det stod daværende kirkeminister Louise Schack Elholm (V) bag.

Det har dog ikke været nok for eksempelvis Kommunernes Landsforening (KL), der er fortaler for helt at afskaffe indsigelsesretten. Den forsinker den grønne omstilling, lyder det.

Modsat har Dansk Folkeparti gennem årene været på indsigelsesrettens side og har også været det denne gang.

Formand Morten Messerschmidt mener, at det er vigtigt, at kirker “kan sige fra”, hvis et byråd vil “skæmme landskabet omkring nogle af vores smukke landsbykirker”.

– Kirkerne har en ekstremt vigtig kulturhistorisk betydning og ligger ofte meget smukke steder i det danske landskab, siger han til Kristeligt Dagblad.

/ritzau/

Allerede fra 1. januar 2025 kan det være slut med benzin- og dieselbiler i flere byområder. Det er nemlig kun brint- og elbiler, der må køre i zonerne.