Middelfart vil styrke børns klimaindsigt med nyt partnerskab

Med et nyt samarbejde med Den Grønne Rygrad satser Middelfart Kommune på at gøre bæredygtighed til en naturlig del af hverdagen i skolen – fra undervisning til erhvervspraktik.

Middelfart Kommune har indgået samarbejde med Den Grønne Rygrad. Det er et landsdækkende projekt, der skal gøre klima og bæredygtighed til en fast del af skolernes hverdag. Målet er at gøre det nemmere for lærere og elever at arbejde praksisnært med den grønne omstilling – både i undervisningen og gennem nye former for erhvervspraktik.

Det skriver Tænketanken CONCITO i en pressemeddelelse.

Samarbejdet er allerede skudt i gang og vil folde sig ud under årets Klimafolkemøde i Middelfart med workshops for skoleklasser og oplæg om børns rolle i kommunale klimahandleplaner.

”Vi har allerede stort fokus på klima og bæredygtighed for børn og unge i Middelfart, bl.a. gennem vores vision ‘Fra Middelfartbarn til Verdensborger’. Med Den Grønne Rygrad får vi bedre overblik over de grønne undervisningstilbud, og det bliver nemmere at omsætte den grønne omstilling til konkret undervisning,” siger Anne Festersen, konsulent i Middelfart Kommune.

En del af samarbejdet handler også om at gentænke den obligatoriske erhvervspraktik, som alle elever i 7.-9. klasse skal i efter sommerferien. Her vil kommunen og Den Grønne Rygrad i fællesskab kortlægge virksomheder, der kan tilbyde grønne og relevante praktikforløb.

”Vi vil gerne give eleverne mulighed for at se, hvor mange forskellige fagligheder og jobfunktioner der findes tæt på dem – også i grønne virksomheder, som de måske ikke kender til i forvejen,” siger konsulent Sara Lund.

Den Grønne Rygrads platform, kan lærere allerede nu finde lokale undervisningstilbud og samarbejdspartnere i et samlet overblik.

En del af en større sammenhæng

Samarbejdet mellem Middelfart og Den Grønne Rygrad er del af en større bevægelse for at forankre klima og bæredygtighed som en fast del af undervisningen. Ifølge CONCITO Danmark efterlyser både elever og undervisere mere konkret og nærværende klimaundervisning. Det er noget, der ifølge tænketanken i høj grad kan fremmes gennem lokal forankring og samarbejde med fx virksomheder, naturcentre og kommunale aktører.

I et internationalt perspektiv er Danmark blandt de lande, der har mest klima med i skolen, men en undersøgelse fra OECD peger samtidig på, at undervisningen ofte bliver for teoretisk og for lidt praksisorienteret. Det betyder, at mange unge føler sig magtesløse i mødet med klimaudfordringerne – også selvom de har faglig viden.

Netop derfor fremhæves initiativer som Den Grønne Rygrad ofte som en vej til at give eleverne handlekompetence og tro på, at de selv kan bidrage til løsninger. Projektet har siden 2019 indgået samarbejder med over 25 kommuner og er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Du har sikkert gjort det her i årevis – men det kan sende din elregning i vejret