Trafikforsker afviser: – Nye metro-planer er urealistiske

Metro i København
Illustrationsfoto.

Trods politisk begejstring for otte nye metro-linjer i København advarer trafikforsker Mogens Fosgerau mod milliardprojekterne.

På Københavns Rådhus hersker der optimisme over udsigten til at udvide byens metro med otte nye linjer. Men ikke alle deler begejstringen. Ifølge Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, er planerne både urealistiske og økonomisk usikre. Det forklarer han til TV 2.

“Det koster flere milliarder bare at bygge én ny metrolinje,” påpeger Fosgerau.

Han mener, at billetindtægterne for linjer med metro slet ikke vil kunne dække de massive omkostninger ved de nye projekter, og at politikerne bør overveje, om København virkelig har brug for endnu flere metrolinjer.

(Artiklen fortsætter efter videoen)

Lokale politikere jubler – men hvor skal pengene komme fra?

Mens Københavns Kommune og blandt andet Hvidovre er begejstrede for udsigten til bedre metroforbindelser, er finansieringen et stort spørgsmål. Ifølge Fosgerau er der en tendens til, at lokalsamfund glæder sig over nye forbindelser med metro, men regningen ender ofte hos skatteborgerne.

“Det er jo dejligt for dem, der bor i Hvidovre – særligt hvis de ikke skal betale, men pengene skal jo komme et sted fra,” siger han.

Hvidovres borgmester, Anders Wolf Andresen, kalder dog projektet “den rigtige beslutning” og glæder sig til det videre arbejde.

Forsker: Vi klarer os fint uden de nye metro-linjer

Mogens Fosgerau konkluderer, at de otte foreslåede metrolinjer – som blandt andet inkluderer forbindelser til Herlev, Tingbjerg og Malmø – næppe vil kunne realiseres, uden at der trækkes på massive offentlige midler.

“Vi klarer os fint uden dem, og det vil vi også gøre i fremtiden,” siger han.

Undersøgelser skal afklare realismen

Selskabet bag Metro skal nu undersøge linjerne for passagerprognoser, økonomi, trafikale effekter og CO₂-forbrug, og resultaterne ventes til efteråret. Men Enhedslisten og Alternativet står uden for aftalen – et tegn på, at enighed om projekterne ikke er givet.

Så mens politikere drømmer om et sammenhængende metronet, advarer eksperten: Måske er det tid til at bremse – før vi bygger videre.

Læs mere om de nye metrolinjer her.

Natten til mandag er to personer ramt af skud i København.

Illustrationsfoto.