Konkurrenterne reagerer: Netto sænker prisen på deres varer

Netto har taget første skridt i, at hjælpe danskerne med deres hverdagsindkøb.

Fem varer i Nettos sortiment er blevet udvalgt.

Prisen på dem vil derfor være sænket frem til nytår og vil forblive dernede for at kompensere for de stigende fødevarepriser.

Men hvordan har konkurrenterne det egentligt med sådan et nedsætning af priserne?

Salling Group har qua deres størrelse en hel del indflydelse på prissætningen i de danske dagligvareforretninger.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Arkivfoto

‘Nedsætningen af priserne gælder hakket oksekød, malet kaffe, smør, mozerella og mørk chokolade, som hører til blandt de varer, hvor kunderne har oplevet de største prisstigninger i løbet af de seneste år’, skriver Salling Group.

B.T. har kontaktet flere af de konkurrerende discountkæder, da man vil se om Sallings tiltag har betydet noget for de andre.

De fleste danskere er da også særligt interreserede, da man har set den ene prisstigning efter den anden de sidste par år.

Jeg kan love dig for, at det her er noget, de handlende bider mærke i. Kunder tager imod med kyshånd, når nogen vil dæmme op for stigende fødevarepriser, siger dagligvareekspert Bruno Christensen, som har mange års erfaring fra branchen til B.T.

De danske dagligvarekæder følges som regel godt ad, når det kommer til priserne. Derfor er det også kærkomment for danskernes portemonnæ, når et supermarked sænker priserne.

Derfor vil der oftest komme nedjusteringer af priserne, når en konkurrent gør det.

Thomas Sejersen, som er pressechef hos Lidl Danmark fortæller, at de som dicountkæde naturligvis skal have konkurrencedygtige priser. Derfor følger man markedet tæt.

Han fortæller i samme ombæring, at man altså i sidste uge kunne købe 400 gram hakket oksekød, hvilket er 10 kroner billigere end Netto. Dette tilbud galdt dog kun for deres Lidl Plus kunder.

Coops 365discount forsøger også at følge med i de konkurrencedygtige priser.

‘Vi tænker dog, at kunderne også sætter pris på lidt variation i tilbuddene, hvilket vi derfor giver dem gennem vores ugentlige aviser. Så vi er selvfølgelig generelt altid konkurrencedygtige.’

Det er voldsomme tal når man kigger på stigningen i vores fødevarepriser.

Siden april 2021 er vores fødevarepriser nemlig steget med vanvittige 33,5 proicent.