Efter mere end et års venten havde Gladsaxe Kommune håbet på en løsning, der kunne tage hånd om de massive støjproblemer fra Motorring 3. Men Vejdirektoratets seneste anbefalinger har fået kommunens politikere op i det røde felt.
Gladsaxes borgmester, Trine Græse, lægger ikke skjul på sin frustration:
“Nu har vi ventet mere end et år på en undersøgelse af, hvordan pengene til en udvidelse af Motorring 3 i stedet kunne bruges på at løse støjproblemerne på strækningen. Så vi havde ærlig talt forventet mere end at blive smidt tilbage til start,” siger hun.
I 2023 lykkedes det hovedstadskommunerne at få transportminister Thomas Danielsen til at sætte udvidelsen af Motorring 3 på pause for at gennemføre yderligere undersøgelser af støjkonsekvenserne. Men de nye resultater viser, at støjproblemet stadig ikke tages alvorligt nok – til trods for dokumenterede sundheds- og miljømæssige konsekvenser.
Sådan skriver Gladsaxe Kommune i en pressemeddelelse.
Flere biler – ikke mindre støj
Vejdirektoratet har peget på to mulige løsninger: enten at fastholde udvidelsen af Motorring 3 med en hastighedsnedsættelse til 90 km/t og mindre støjtiltag eller bygge en seks meter høj støjskærm i midterrabatten, som dog kun vil have begrænset effekt ifølge Gladsaxe Kommune. Derudover foreslår Vejdirektoratet som alternativ at udarbejde en helhedsorienteret plan for støjafskærmning på Motorring 3. Men konklusionen er ifølge Gladsaxe Kommune klar: Vejdirektoratet anbefaler fortsat at fokusere på at bekæmpe trængsel frem for støj.
Det får Gladsaxe Kommunes Trafik- og Teknikudvalg til at sende en skarp opfordring til transportministeren og Folketingets transportordførere om at tage støjproblemet alvorligt.
Hastighedsnedsættelse er nøglen
Borgmester Trine Græse mener, at løsningen er simpel:
“Hele Hovedstadsområdet er plaget af trafikstøj, og det går ud over borgernes helbred og trivsel. I Gladsaxe Kommune, som gennemskæres af Motorring 3, Hillerødmotorvejen og Ring 4, er halvdelen af samtlige boliger støjbelastede over miljølovgivningens vejledende grænseværdi. Derfor er der brug for handling.”
Og der er en konkret vej frem:
“Vejdirektoratet anerkender, at selv små nedsættelser af hastigheden har indflydelse på støjniveauet, og vores egne analyser i det grønne partnerskab Gate21 viser, at hvis hastigheden på alle motorveje i Hovedstadsområdet nedsættes til 80 km/t og maks. 50 km/t på de kommunale veje, så kan antallet af stærkt støjbelastede boliger næsten halveres, og antallet af støjbelastede boliger sænkes med en fjerdedel. Og da der ikke er råd til begge dele, opfordrer jeg indtrængende til, at regeringen sammen med forligskredsen skrotter udvidelsen af Motorring 3 og i stedet benytter denne enestående lejlighed til at tage grundlæggende fat på de massive støjproblemer,” siger hun.
Sundhedseffekter ignoreres
Gladsaxes politikere kritiserer samtidig, at den nuværende samfundsøkonomiske model for transportprojekter ikke medregner de sundhedsmæssige konsekvenser af støj. De foreslår, at ny viden om sundhedsskadelige støjeffekter indarbejdes i fremtidige infrastrukturvurderinger.
På den korte bane opfordrer kommunen til, at hastigheden på motorvejene i byområder sættes ned til 80 km/t, og at der udlægges støjdæmpende asfalt.