Politisk flertal vil udvide metronettet til blandt andet Brønshøj, hospitaler og Malmø.
Et bredt politisk flertal på Københavns Rådhus har besluttet at igangsætte en omfattende analyse af otte potentielle nye metrolinjer. Formålet er at styrke den kollektive trafik og binde hovedstaden tættere sammen. Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
De otte foreslåede linjer omfatter:
Øresundsmetro (Prags Blv. Øst – Malmø C) (ny linje)
Rigshospitalet – Herlev Hospital (ny linje)
Vanløse St. – Tingbjerg (forlængelse af linje M1/M2)
Stengade St. – Tingbjerg (afgrening på linje M5)
København Syd – Hvidovre Hospital (forlængelse af linje M4)
København Syd – Emdrup St. (forlængelse af linje M4)
Hellerup Havn – Københavns Lufthavn (ny linje)
Bispebjerg Hospital – Holmen (ny linje)
Politisk opbakning til mere metro
Flere borgmestre og politikere udtrykker begejstring for planerne. Overborgmester Lars Weiss (S) fremhæver vigtigheden af at undersøge metro til Brønshøj, en bydel uden metroforbindelse. Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) understreger behovet for metro til alle bydele, mens sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) fokuserer på bedre adgang til hospitaler. Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV) ser metroen som en forudsætning for en moderne storby, og beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) mener, at metro er afgørende for at få flere til at benytte kollektiv transport. Alexander Ryle (LA) og Finn Rudaizky (UP) støtter også udvidelsen, især med fokus på Brønshøj og hospitalerne.
Det udtaler de alle i en pressemeddelelse Københavns Kommune Økonomiforvaltningen.
M5 og fremtidige udvidelser
Den igangværende metrolinje M5, også kendt som den lilla linje, er planlagt til at forbinde København H med Lynetteholm via blandt andet Amagerbrogade og Refshaleøen. Linjen forventes at have 10 stationer og stå færdig i 2035. Derudover er der planer om at udvide M5 med tre yderligere stationer: Rigshospitalet, Stengade og Forum, hvilket vil skabe en ringforbindelse i byen. Disse udvidelser er en del af en større strategi for at forbedre den kollektive trafik og understøtte byudviklingen i København.
