Kan koste dig dyrt i vintervejret: Fire problemer du skal være opmærksom på som bilejer

På trods af, at de danske vintre ikke nødvendigvis er så voldsomme som andre steder i Norden, så kan vejret resultere i bilproblemer. Her er fire almindelige problemer der kan opstå, samt et overblik over, hvilke bilmærker der er særligt udsatte.

De fleste danskere går hvert år og håber på sneklædte vinterlandskaber og en hvid jul.

Sammenligner man de danske vintre med de andre nordiske lande, er vi dog som land ret heldige i forhold til, hvilket vejr vores biler bliver udsatte for.

Alligevel har vejrets omstændigheder stor indflydelse på eksempelvis bilernes bremser, der gradvist nedbrydes af både nedbør og vejsalt.

Det skriver bildiagnostikfirmaet Carly i en pressemeddelelse.

En ny analyse fra firmaet, der bygger på 250.000 nordiske brugeres data i vinterperioden, viser, hvilke bilproblemer der hyppigst rammer bilejere i Norden.

Samtidig fremgår det af pressemeddelesen, at Volkswagen, Peugeot, Ford og Toyota er de mest udsatte bilmærker i Danmark.

Nedenstående fire problemer er særligt almindelige for biler i vintermånederne.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Illustrationsfoto.

Batterifejl

Bilbatterier bliver hårdere belastet i koldt vejr, og det påvirker alle biler, selvom ældre modeller er særligt sårbare. Selv moderne batterier kan dog miste en betydelig del af deres kapacitet, når temperaturen falder under frysepunktet. I Danmark meldes der især om problemer hos Volvo og Volkswagen.

Udgifterne til reparation ligger typisk omkring mellem 700 og 3.000 kroner for udskiftning af batteriet inklusive montering. På elbiler er det oftere 12 V-batteriet end højvoltsbatteriet, der svigter.

Startproblemer

Problemer med at få bilen startet på grund af en fejl på generatoren eller slidte tændrør er fortsat blandt de mest almindelige årsager til startvanskeligheder i dieselbiler. På det danske marked er især Opel og Ford samt nogle ældre Renault- og Peugeot-modeller udsatte.

Reparationsomkostningerne ligger omkring 1.500-4.500 kroner for udskiftning af generatoren og i omegnen af 600-1.500 kroner for nye tændrør.

Fejl på varme- og klimaanlæg

Problemer med varme- og klimaanlæg er særligt kritiske om vinteren, da sikker kørsel kræver både, at bilen kan varmes op indvendigt, og at is og sne kan fjernes fra ruderne. Disse problemer ses hyppigst på ældre biler, særligt hos mærker som Citroën, Fiat, Nissan og enkelte kompakte Volvo-modeller.

Reparationsomkostningerne ligger på omkring 1.100-3.000 kroner for reperation af varme- eller ventilationssystemet.

Problemer med bremsesystemet

Kulde, fugt og vejsalt øger slitagen på både bremsebelægninger og bremseskiver, og fugt i bremsevæsken kan fryse. Disse fejl ses ofte på forholdsvis dyre biler som BMW, Mercedes og Audi, men også mærker som Volkswagen, Toyota og Peugeot bliver ramt.

Reparationsomkostningerne ligger på omkring 1.500-4.500 kroner for udskiftning af bremsebelægninger og bremsevæske.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Carly gør det muligt for bilejere at se eventuelle fejl via en app.

Sådan er analysen udarbejdet

I pressemeddelelsen skriver Carly, at man har lavet undersøgelsen på baggrund af anonymiseret data fra virksomhedens kunder.

Man har kigget på, hvilke bilproblemer, der er de mest hyppige blandt de nordiske brugere i løbet af månederne december 2023 til marts 2024.

Carly er en løsning for private forbrugere, der kobler en OBD-scanner til bilen.

Gennem Carlys app kan man se data efter få minutter, hvilket gør det muligt for bilejere at se eventuelle fejl i realtid.

Her er 10 skjulte omkostninger ved elbiler: Det skal du vide, før du køber.