En undersøgelse viser, at danskerne tager alt for let på vores digitale sikkerhed.
Mere end hver anden skifter ikke kodeord på de aller vigtigste konti som email, bank eller sociale medier.
Det viser en undersøgelse fra Alm. Brand ifølge B.T.
I undersøgelsen svarer hele 56 procent, at de aldrig laver om på deres kodeord.
Disse tal er meget overraskende, da mange i undersøgelse samtidig svarer, at de er bekymrede for at blive udsat for cyberkriminalitet.
Hver fjerde i undersøgelsen har allerede prøvet at blive hacket eller udsat for phishing eller identitetstyveri.
(Artiklen fortsætter under billedet)

‘Mange er bekymrede for at blive ramt af hackere, og hver fjerde i vores undersøgelse har allerede været ramt,’ udtaler Kim Bai Wadstrøm, koncerndirektør med ansvar for Privat i Alm. Brand.
‘Alligevel ser vi, at mange danskere undervurderer vigtigheden af at beskytte sig online. Et simpelt tiltag som at skifte kodeord en gang imellem kan gøre en stor forskel,’ fortæller han videre.
Undersøgelsen viser videre, at kun 41 procent har aktiveret totrinsbekræftelse, hvor man altså skal identificere sig på to forskellige måder for at logge ind.
Det er ifølge koncerndirektøren meget vigtigt, at danskerne tager ansvar og gør en større indsats for at sikre sig digitale sikkerhed.
‘Mange danskere mener, at ansvaret primært ligger hos tech-udbyderne – og det er selvfølgelig også korrekt, at de har et stort ansvar. Men vi kan hver især selv gøre meget for at minimere risikoen,’ udtaler han.