Ny kæmpe nedtur for Copenhagen Pride

7-Eleven støtter fortsat Copenhagen Pride ved at sælge Pride-armbånd. Alle pengene fra salget går til priden

7-Eleven vil i år ikke være hovedsponsor for Copenhagen Pride.

Det skriver mediet DetailWatch.

Butikskæden vil dog fortsat sponsorere paraden ved at sælge Pride-armbånd, hvor indtægterne ubeskåret går til Copenhagen Pride.

Det oplyser Jesper Østergaard, der er administrerende direktør i 7-Eleven Danmark, i et skriftligt svar til Ritzau.

– Vi har valgt at træde et lille skridt tilbage og blive sponsor i stedet for hovedsponsor. I praksis betyder det, at vi stadig støtter Copenhagen Pride ved at sælge armbånd i vores butikker, lyder det.

Han beskriver beslutningen som udramatisk.

– Vi har stået last og brast med Copenhagen Pride i 11 år til dato og har enorm respekt for den agenda, som de år efter år sætter på dagsordenen, siger direktøren.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Her er Copenhagen Pride – illustraitonsfoto

Benjamin Hansen, forperson for Copenhagen Pride, kalder også beslutningen for udramatisk.

– Hvert år har vi en snak med vores partnere om, hvad partnerskabet skal bestå af, og så implicerer vi vores partnere på et niveau.

– I år har det betydet, at 7-Eleven går fra hovedpartner til partnerniveau. Det er meget udramatisk sådan set, siger han til Ritzau.

Sidste år mistede Copenhagen Pride næsten halvdelen af sine sponsorer, efter at paraden meddelte, at man ville spørge sponsorer ind til deres “interesser og aktiviteter i Israel og Palæstina”.

Hvis sponsorerne ikke leverede et “tilfredsstillende svar”, kunne de ikke være partnere i sidste års udgave af priden.

Virksomheder som Novo Nordisk, Mærsk, Google Danmark, Danske Bank og DHL var nogle af dem, der besluttede sig for at trække sponsoratet af Copenhagen Pride sidste år.

De fem virksomheder bakker heller ikke op om priden i år. Det har mediet Kforum tidligere skrevet.

Ifølge Benjamin Hansen er Copenhagen Pride inde i “en rigtig god proces” med at få særligt nye sponsorer til.

– Men det er ikke nogen hemmelighed, at det er blevet sværere at indgå partnerskaber. Ikke mindst på grund af den verdenssituation, vi står i, hvor opbakningen til sagen og agendaen om diversitet og mangfoldighed er under pres, siger han.

Ud over tabet af sponsorer oplevede paraden også en publikumsflugt sidste år.

15.000 deltog i 2024-udgaven af paraden, har Københavns Politi vurderet. Året inden var der 35.000 deltagere ifølge politiet.

Copenhagen Pride er en festival, der sætter fokus på LGBT+-personers rettigheder. LGBT+ dækker over forskellige seksuelle minoriteter og kønsidentiteter.

Festivalen kulminerer med en stor parade gennem København. Paraden finder i år sted lørdag 16. august.

/ritzau/