Ingen skrupler for influencere: Tjener penge på at lokke unge danskere til ulovligt spil

De danske influencere har det ofte med at bringe sig selv på forsiderne. Nogen får det gode, andre får det dårlige, mens de fleste bliver kendt for det kontroversielle.

Det gør sig i den grad også gældende i denne sag, da der øjensynligt ikke er nogen grænser for, hvad man har lyst til at tjene penge på.

Danske influencere promoverer nemlig udenlandske spiludbydere uden dansk licens i annoncer på sociale medier.

Ifølge en gennemgang fra mediet TjekDet har flere hundrede annoncer på Metas platforme haft til formål at få unge danskere til at deltage i såkaldte oddsgrupper.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Her bliver unge mænd lovet store gevinster, hvis de kopierer spilforslag fra personer, der udgiver sig for at være professionelle oddsere.

Men bag løfterne gemmer sig en økonomisk fælde. Når medlemmer tilmelder sig grupperne, bliver de ofte henvist til udenlandske spillesider, som ikke har tilladelse til at udbyde spil i Danmark.

En af de mest aktive influencere står ifølge TjekDets research bag omkring 400 annoncer, som er blevet vist mere end 3,5 millioner gange for danske brugere.

Kravet for at blive medlem i hans oddsgruppe er, at man opretter en konto hos en udenlandsk spiludbyder registreret på Cypern.

Samarbejdet fungerer, så influenceren tjener penge, hver gang en ny bruger opretter sig — samt en procentdel af de tab, som spillerne genererer.

Ifølge Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitetshospital er der tale om bevidst vildledning.

“Det er et scam. De har en interesse i at lokke folk til at tabe så mange penge som overhovedet muligt. Det er rettet mod unge, og det er meget bekymrende, at det kan foregå på den måde,” siger klinikleder Thomas Marcussen.

Ifølge Spillemyndigheden er det ulovligt at udbyde eller reklamere for spil i Danmark uden licens.

Uffe Rabe Krag, politisk chef hos Forbrugerrådet Tænk, udtaler.

“Det er fuldstændig uacceptabelt, at danske forbrugere bliver udsat for reklame for spillesider uden dansk spillelicens, og at danske influencere tjener penge på at lokke unge mænd ud på det ulovlige spillemarked.”

Den omtalte danske influencer afviser at kommentere sagen. I en skriftlig besked til TjekDet skriver han.

“Jeg er ikke ejer af den angivne virksomhed. Som følge heraf har jeg ikke personligt nogen aftaler af relevans for din artikel.” Den udenlandske spiludbyder har ikke besvaret TjekDets henvendelse.

Rasende reality-kendis: “Jeg banker ham, hvis jeg ser ham”