En ny international rapport kaster lys over danskernes evner til at løse problemer, når situationen kræver tilpasning og håndtering af ny information. Resultaterne viser, at omkring hver femte voksne dansker har et lavt niveau i såkaldt adaptiv problemløsning. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Rapporten er en temaanalyse af data fra undersøgelsen PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), som måler voksnes færdigheder i blandt andet læsning, regning og problemløsning i 32 lande. I denne delrapport er fokus rettet mod evnen til at tilpasse sig forandringer og anvende information dynamisk – en færdighed betegnet som adaptiv problemløsning.
I Danmark har 20 procent af de 16-65-årige et lavt færdighedsniveau, mens kun ni procent har et højt niveau. Danmark placerer sig samlet set over gennemsnittet blandt de deltagende lande og på niveau med vores nordiske naboer Norge og Sverige – men med Finland i spidsen.
Alder og erfaring spiller ind
Evnen til adaptiv problemløsning er tydeligt aldersbestemt. Ifølge rapporten har næsten hver tredje i aldersgruppen 55-65 år vanskeligheder med denne type opgaver, mens det samme kun gælder færre end én ud af ti blandt de 25-34-årige.
Det skyldes ifølge rapporten blandt andet, at yngre generationer har modtaget undervisning, der i højere grad har været tværfaglig og projektorienteret. Samtidig har de i højere grad haft deres opvækst og arbejdsliv i en digital kontekst, hvor informationsmængden er stor og i konstant forandring.
Undersøgelsen indgår i den internationale PIAAC-undersøgelse, som administreres af OECD og finansieres i Danmark af Børne- og Undervisningsministeriet. Det er Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der har stået for den danske del.
Voksenuddannelse skal styrkes
Undersøgelsen viser desuden, at personer med lave færdigheder i læsning og regning ofte også har lav score i adaptiv problemløsning. Dog understreges det, at evnen til adaptiv problemløsning er en selvstændig kompetence, som ikke automatisk følger med gode basisfærdigheder.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye mener, at resultaterne understreger behovet for at styrke voksenuddannelsesområdet:
“Denne undersøgelse bekræfter mig kun i, at vi skal blive ved med at prioritere voksenuddannelse og sikre mulighederne for, at man kan forbedre sine færdigheder gennem hele livet. Derfor er det afgørende for mig, at hele voksenuddannelsesområdet kommer styrket ud af en omlægning af uddannelsessystemet, som vi er ved at lave,” udtaler ministeren.
Farvel til affaldssortering? Nu vil ny plan sende os tilbage til én spand