Her er den mest producerede bilmotor nogensinde: Ikke fra VW eller Toyota

Bilmotor på motorvej
Illustrationsfoto.

Millioner af bilister tror de kender svaret – men den mest udbredte bilmotor i historien kommer fra et helt andet sted, end de fleste gætter på.

Når vi taler om ikoniske bilmotorer, falder navnene hurtigt: Volkswagens luftkølede bokser, Toyotas uopslidelige firecylindrede bilmotor, måske endda Hondas VTEC-teknologi. Men trods deres enorme popularitet og høje produktionsantal, er der én motor, der har overgået dem alle.

Og det er ikke engang tæt.

En V8-bilmotor, der skrev historie

Den mest producerede bilmotor i verden nogensinde er Chevrolets berømte small-block V8. Den så først dagens lys helt tilbage i 1955. Men den lever stadig videre i dag. Det gør den selvfølgelig i en væsentligt moderniseret udgave.

Det skriver Tekniikan Maailma.

Med over 100 millioner enheder produceret gennem tiden har small-block V8’eren fundet vej til alt fra sportsvogne som Corvette og Camaro til pickup trucks, varevogne og familiens stationcar. Ikke mindst blev motoren berømt for sin alsidighed, holdbarhed og lave vedligeholdelsesomkostninger. Det var egenskaber, der hurtigt gjorde den til et internationalt bilmotor-fænomen.

Mere end bare amerikansk muskel

Det var især versionen af denne bilmotor på 5,7 liter, også kendt som 350 small-block, der for alvor cementerede motorens plads i historiebøgerne. Den blev et flagskib for General Motors i flere årtier og er stadig populær blandt bilentusiaster og motorbyggere verden over.

Dens ry for robusthed, tuningvenlighed og billige reservedele har holdt liv i hundredtusindvis af motorer, der i dag kører i både originale og ombyggede biler – ofte langt uden for USA.

Selv om GM i begyndelsen af 2000’erne stoppede produktionen af de oprindelige modeller, lever arven videre i deres LS-serie, som bygger videre på den small-block-filosofi, mange amerikanere nærmest anser for hellig, når det kommer til en bilmotor.

Over 435 millioner kroner på vej retur fra skat, men mange ved det slet ikke. Det tager udgangspunkt i en konkret sag, der nu vokser og vokser.