Fem filmskabere erklærer krig mod Hollywood

Illustrationsfoto.

En ny generation instruktører genopliver DOGME-ånden, der skal sikre ægte filmkunst fri for teknologisk overflade og markedspres.

Tre årtier efter den første dogmebølge tager fem markante filmskabere nu initiativ til en ny bevægelse: DOGME 25.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Have Kommunikation.

Bag initiativet står instruktørerne May el-Toukhy, Milad Alami, Annika Berg, Isabella Eklöf og Jesper Just. Sammen vil de formulere en ny dogme i øjenhøjde med den verden, vi lever i i dag – et oprør med rødder i kunsten og blikket rettet mod samtiden.

“Vi hylder DOGME 95 og alle de filmskabere, der kom før os, samt dem, der skal komme efter. Vi kæmper den samme kamp for den frie kunst som et værn mod meningsløsheden og magtesløsheden. DOGME 25 er en redningsaktion. DOGME 25 er en kulturel oprustning og et forsvar for det, vi har kært,” lyder det i deres nye manifest.

Filmens kunstneriske værdi i fokus

Med et fælles manifest og et moderne kyskhedsløfte ønsker de fem filmskabere at genforhandle filmens vilkår

I en tid, hvor produktionerne vokser, filmholdene bliver større, processerne accelererer, og det teknologiske udtryk ofte tager styringen – alt imens vi får mindre film for flere penge – vil kollektivet insistere på filmens kunstneriske værdi.

Formålet er at skabe værker, der formes på filmkunstens egne præmisser, og ikke efter markedets eller teknologiens logik.

“I en verden hvor den kalkulerede, algoritmebaserede og teknologisk sminkede film vinder terræn, ønsker vi at slå ring om det fejlbarlige, specifikke og menneskelige aftryk. Vi kæmper for det kompromisløse og uforudsigelige og mod de kræfter, der prøver at reducere filmkunsten til et ultraforarbejdet forbrugsgode,” lyder det videre i manifestet.

De ti dogmer i kyskhedsløftet


Manifestet og det tilhørende kyskhedsløftet forpligter de fem instruktører sig til at arbejde under rammer, der insisterer på fordybelse, mådehold og kunstnerisk nødvendighed.

Kyskhedsløftet indeholder ti dogmer, der samlet set bevæger sig i tre hovedspor:

Tilbage til den fysiske virkelighed
Internettet må ikke bruges i de kreative processer. Filmene skal laves på ét år med højst ti personer bag kameraet. Manuskriptet skal skrives i hånden.

Æstetisk nøgternhed
Mindst halvdelen af filmen skal være uden dialog. Intet må være fabriksnyt – alt udstyr, kostumer og scenografi skal være lånt, fundet eller brugt. Sminke er kun tilladt, hvis det indgår som en del af historien.

Økonomisk og stedlig integritet
Filmen skal optages dér, hvor handlingen udspiller sig. Der må kun modtages finansiering, hvis den ikke påvirker filmens indhold.

Et oprør mod den etablerede filmindustri

For 30 år siden samlede Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring sig i et oprør mod den etablerede filmindustri.

Resultatet blev DOGME 95 – en filmbevægelse med et strengt regelsæt, der forenklede produktionen og bragte fortællingerne tættere på publikum.

DOGME 95 satte dansk film på verdenskortet med 212 officielle dogmefilm, hvoraf klassikere som ‘Festen’, ‘Idioterne’ og ‘Italiensk for begyndere’ stadig står som milepæle.

Nu, tre årtier senere, træder en ny generation af instruktører frem med DOGME 25. Initiativet er født af May el-Toukhy og støttes af Zentropa, DR og Nordisk Film Distribution, som sikrer den grundlæggende finansiering. Målet er at finde yderligere midler, efterhånden som filmene tager form.

Det Danske Filminstitut støtter udviklingen af konceptet og manifestet, mens TrustNordisk tager sig af internationalt salg og global distribution.

Skuespiller Peter Mygind bliver vært, når SERIES AWARDS 2025 afholdes i Aarhus den 6. november som en del af den nordiske festivaluge for tv-serier.