FDM har en klar plan for, hvordan staten skal lukke hullet i med elbil-afgift – uden at bremse den grønne omstilling.
Efter årtier med skyhøje afgifter på benzin- og dieselbiler, står Danmark over for et nyt problem. Den stigende andel af elbiler har skabt et massivt hul i statens indtægter. Det erkender både politikere og eksperter ifølge FDM.
Men i stedet for at skrue de klassiske bilafgifter op igen, foreslår FDM nu en helt ny model. Det handler om en elbil-afgift baseret på bilens vægt og effektivitet. Målet er et retfærdigt og fremtidssikret afgiftssystem, der både fremmer bæredygtighed og sikrer provenu til statskassen.
FDM: Stop rabatterne til de tunge elbiler
FDM foreslår, at man skrotter det nuværende system, hvor registreringsafgiften er koblet til bilens pris. I stedet bør der indføres en elbil-afgift, der kan fungere som en løbende ejerafgift. Den skal tage højde for bilens vægt og energiforbrug.
’Vi ser helst, at registreringsafgiften skrottes,’ skriver organisation i deres udspil.
I dag betaler alle elbiler den samme lave ejerafgift. Dette uanset om det er en tung SUV til over 800.000 kroner eller en lille mikrobil. Det kalder FDM både urimeligt og ulogisk.
Politikerne må tage ansvar med elbil-afgift
Diskussionen om elbil-afgift er lige nu i gang internt i regeringen, men FDM opfordrer politikerne til at gribe muligheden og tage ansvar.
Det er vigtigt, at man tør tage opgøret med den værdibaserede registreringsafgift og i stedet indfører et system, der belønner energieffektivitet, lyder det fra organisationen.
FDM peger på, at en afgift efter vægt og forbrug vil være mere rimelig – og lettere at forstå for bilisterne. På kort sigt foreslår de, at man starter med at differentiere den eksisterende ejerafgift på elbiler, så de mest energikrævende modeller ikke slipper lige så billigt.
Vejafgifter kan komme senere
FDM anerkender, at det på længere sigt kan blive nødvendigt at indføre elbil-afgift som vejafgifter. Men intelligente, GPS-baserede løsninger, hvor man betaler efter kørte kilometer og tidspunkt, er politisk svære at gennemføre og teknisk komplekse.
En mere enkel løsning, som FDM åbner for, kunne være en flad årlig afgift for alle bilister – også udlændinge – der bruger det danske vejnet.
Foreningen håber, at politikerne ikke bare sparker dåsen ned ad vejen, men i stedet griber chancen for at skabe en ny og mere retfærdig bilbeskatning.
FDM er altså åbne over for moderne, digitale løsninger også på parkerings- og afgiftsområdet, men de bør respektere bilisternes retssikkerhed og være fair, lyder det fra organisationen om tankerne med ny elbil-afgift.
Kæmpe skovbrand hærger på ferieø: Meget populær blandt danskere