På Aveny-T er instruktør Niels Erling og dramatiker Ida Marie Hede klar med forestillingen LOSE YOURSELF, der dykker ned i maskulinitetens idealbilleder. Alt fra 00’ernes “tough boys” til nutidens onlinefællesskaber som “sigmaboys”, “træningstechbros” og andre såkaldte “rigtige” mænd.
Forestillingen tager udgangspunkt i rapperen Eminem, der med sange som The Real Slim Shady og Lose Yourself samt filmen 8 Mile blev en ikonisk stemme for en generation og samtidig bidrog til idealiseringen af den uforsonlige, vrede mand. Instruktøren undersøger, hvad det vil sige at være en “rigtig mand”. Herunder hvad der sker med drenge og unge mænd, der ikke passer ind i det billede.
For Niels Erling, som selv er vokset op med Eminem, er forestillingen personlig: Eminem var både tiltrækkende og skræmmende med sine rå rim, homofobi og voldsfantasier. Som ung homoseksuel mand oplevede Erling, hvordan hiphopkulturens snævre maskulinitetsideal både ekskluderede ham og alligevel fascinerede ham.
Sammen med Ida Marie Hede spørger han, om der går en lige linje fra 00’ernes aggressive maskulinitet til nutidens “manosfære”. Det beskrives som et onlineunivers hvor testosteron-optimering, looksmaxxing og ufølsomhed er opskriften på en rigtig mand, og hvor mænd, der vil frem i verden, står op klokken 05, tager isbad og bygger muskler, mens kvinder er fraværende eller underdanige.
Forestillingen er tredje del af Erling og Hedes trilogi om “blonde babes”, som tidligere har undersøgt kvindelige ikoner i WORK BITCH om Britney Spears og PAMELA om Pamela Anderson. Med LOSE YOURSELF vendes blikket mod maskuline forbilleder og deres vrangsider i en hæsblæsende monolog med skuespiller Oskar Salvatore flankeret af skuespilelev Josefine Münster-Swendsen. Originalmusik leveres af sangskriverne Asbjørn og Skt. DeLarge, som også optræder på scenen i Lise Marie Birchs scenografi.
Musik med kæmpe indflydelse
LOSE YOURSELF bruger Eminem som spejl for at undersøge, hvordan maskulinitetsidealer formes og formidles. Eminems Lose Yourself vandt en Oscar i 2003 og er ifølge Billboard et af de mest indflydelsesrige hiphopnumre nogensinde. Hans musik har været genstand for diskussion om køn, vold og homofobi, og forskere som Tricia Rose har i bogen The Hip Hop Wars analyseret, hvordan hiphop både kan være en stemme for marginaliserede og et sted for reproduktion af stereotype kønsroller.
Manosfæren, som er det det miljø, forestillingen peger på som nutidens pendant til 00’ernes maskulinitetsideal. Det er blevet grundigt beskrevet i internationale medier.
Med trilogien om “blonde babes” har Erling og Hede tidligere vist, hvordan populærkulturelle figurer kan bruges som prisme til at forstå bredere samfundstendenser. Hvor WORK BITCH og PAMELA undersøgte kvindelige ikoner og præstationssamfundets krav til kvinder, fokuserer LOSE YOURSELF på maskuline forbilleder og de vrangsider, som sociale medier og onlinekulturer i dag forstærker.
Dermed placerer forestillingen sig i en aktuel kulturdebat om, hvordan unge mænd påvirkes af sociale medier og nye mandeidealer, og om populærkulturens rolle i at forme vores forestillinger om køn, magt og succes.
