Med elbilen som det moderne valg, ændrer både kørselsoplevelsen og de bagvedliggende teknologier sig hurtigt.
Forestil dig, at du træder ind i elbilen en kold vintermorgen. Den er varm, sædet er allerede justeret til din komfort, og ruden er blevet afrimet automatisk. Luksus? Ja. Men hvad med de data, der opsamles i samme øjeblik?
Der er en godt gemt side af teknologien, som mange i elbiler måske ikke er klar over. Eksperter advarer om, at den dataindsamling, som er en integreret del af de fleste elbiler, muligvis er ulovlig – og det kan få store konsekvenser for dit privatliv.
Det er ikke kun elbilen, der er “smart”. Det er også den enorme mængde af personlige data, du uden videre giver fra dig. Mange bilkøbere er uvidende om, at de bliver tvunget til at afgive personlige oplysninger for overhovedet at kunne bruge bilen. Det rejses der nu spørgsmål om, ifølge eksperter.
Ulovligt samtykke med elbiler?
Når man køber en elbil, er der en betingelse, man ikke kan komme udenom: at afgive personlige data. Men kan der virkelig kaldes et samtykke, hvis der er få, hvis nogen, alternativer? Ifølge Tanja Kammersgaard Christensen, adjunkt og ph.d. ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, er denne fremgangsmåde problematisk. Hun forklarer til TV 2:
‘Når man er nødt til at sige ja til at afgive personlige oplysninger for at kunne bruge sin nye bil, så er det faktisk ulovligt. Bilen skal virke, uanset om vi siger ja eller nej til at afgive personoplysninger om os selv’
Den holdning understøttes af det danske Datatilsyn, som er bekymret over, hvordan moderne biler – som i realiteten er internetforbundne enheder – håndterer personlige oplysninger. Allan Frank, it-sikkerhedsspecialist hos Datatilsynet, påpeger til mediet:
‘Moderne biler er mobiltelefoner med hjul på. Bilen er en kæmpe sladrehank, fordi al data om dig bliver delt, og vi aner ikke, hvor det ender henne, og hvad det bliver brugt til’
Er vi tvunget til at dele data i elbiler?
Men det er ikke kun eksperter, der udtrykker bekymring. Bilejernes organisation, FDM, peger på, at tvungen dataindsamling er et voksende problem. FDM’s chefkonsulent og jurist, Dennis Lange, understreger, at situationen nærmer sig ‘en grotesk situation,’ når bilejere ikke kan få hele bilen til at fungere, medmindre de deler data.
Han tilføjer om problematikken med elbiler:
‘Vi er langt fra overbeviste om, at det kan kaldes et frit samtykke’
Hvorfor er det problematisk?
Ifølge GDPR-reglerne, som styrer, hvordan data indsamles og behandles, skal samtykke være klart og informeret. Bilejeren skal præcist vide, hvad dataene fra elbilen bruges til, og hvem der får adgang til dem. Hvis der er negative konsekvenser ved at nægte samtykke – som en bil, der ikke starter – er det ikke længere et frivilligt samtykke, og derfor ulovligt.
Det betyder, at mange bilejere kan befinde sig i en situation, hvor de bliver tvunget til at acceptere vilkår for at kunne bruge deres biler. Det skaber en ny form for tvang, som er langt fra gennemsigtig for forbrugeren.
Elbilernes data og fremtidige konsekvenser
FDM har kontaktet flere elbilproducenter og spurgt ind til, hvordan de håndterer dataindsamling. De fleste bilproducenter forsikrer, at de følger GDPR-reglerne. Men som Dennis Lange påpeger:
‘Men det skal de jo også sige. Vi ved reelt ikke, hvad de gør. Lige nu er man ladt tilbage med, at man må stole på, at det er rigtigt. For der er ikke rigtig andre muligheder’
Så hvordan beskytter vi vores data fra elbilen, hvis vi overhovedet ikke har mulighed for at vælge? En af de største bekymringer ligger i, hvad der rent faktisk sker med alle de data, som bilerne indsamler.
Et skræmmende billede af privatlivet
I USA har flere undersøgelser afsløret de dystre realiteter bag dataindsamlingen fra elbilen. Blandt de 25 bilmærker, der blev undersøgt, blev alle kritiseret for at dele bilejernes data uden tilstrækkelig oplysning om, hvad de blev brugt til. Problemet er, at disse data ofte bruges til målrettet markedsføring – en proces, som mange bilejere ikke engang er opmærksomme på.
En ekstra alarmklokke begyndte at ringe, da det sidste år kom frem, at medarbejdere hos Tesla havde misbrugt adgangen til personlige optagelser fra Tesla-biler. Det skete uden bilisterne vidste, de blev optaget. Her kan man altså tale om, at privatlivets fred er i fare.
I sidste ende står det klart: Moderne biler er ikke kun teknologiske vidundere – de er også store datainsamlingsmaskiner. Vi ved ganske enkelt ikke, hvad fremtiden vil bringe, når det kommer til beskyttelsen af de oplysninger, elbiler opsamler.