Kørsel om vinteren er ofte forbundet med flere ulykker – nu lyder der en særlig advarsel til de bilister, der ejer en elbil.
Forsikringsselskabet Gjensidige går nu ud med en advarsel til alle ejere af en elbil. Mere specifik drejer det sig om kørsel i vintermånederne.
Advarslen kommer i kølvandet på, at selskabet har lavet en analyse af, hvor ofte elbiler forulykker på vintervejene sammenlignet med biler, der kører på fossile brændstoffer.
Ifølge Arbejderen kan et batteri til elbil hurtigt veje omkring 500 kilo, hvilket ikke er helt underordnet når det kommer til trafiksikkerheden.
Det norske dagblad DinSide har taget en snak med kommunikationschef ved Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad. Ifølge ham er der ingen tvivl.
‘Vi har analyseret vores skadestal, og konklusionen er klar – der er en markant højere andel af elbiler end fossilbiler, der forulykker på vintervejene. Tallene viser, at meget af det skyldes vægten. Tunge biler har væsentlig længere bremselængder, når det er glat,’ slår han fast.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Klart flere ulykker
Bjarne Aani Rysstad opfordrer elbilejere til at holde længere afstand til den forankørende bil, så man kan undgå sammenstød på baggrund af forlænget bremselængde.
Det drejer sig nemlig om en ikke helt ubetydelig del flere uheld, der sker for ejerne af en elbil.
‘Tal fra sidste vinter viser, at elbiler forulykkede ni procent mere end andre biler. Vi ser, at de nye elbiler, der er kommet, er væsentligt tungere, sandsynligvis på grund af større batterier og øget rækkevidde. Vi ser en forskel på 1.600 kilo. Biler, der vejede mere end det, havde en klart højere skadesfrekvens end fossilbiler sidste vinter. Vi ser ikke en tilsvarende forskel på tørt sommervejr,’ siger Bjarne Aani Rysstad til DinSide.
Ikke kun grundet vægten
I de gode gamle benzin- og dieselmotorer bygges farten og momentummet langsomt op. Hvis man sammenligner med en elbil, kommer al kraften næsten med det samme man rører gaspedalen. Det kan også skabe problemer på vintervejene.
‘Det er selvfølgelig også med til at påvirke skadestallene. Vi ser, at mange hestekræfter altid har indflydelse på skadesraten. Derudover har de nye elbiler motorer, der giver fuldt drejningsmoment med det samme og dermed ekstreme accelerationer. Dette er måske ukendt for mange nye elbilejere. Ikke desto mindre er det noget, de fleste kan mærke, når de kører bilen. Vægten og de lange bremselængder kan komme som en brat overraskelse,’ afslutter Bjarne Aani Rysstad.