El-lastbiler og sommerferie i elbil? Drivkraft Danmark sætter el på dagsordenen

To debatter stiller skarpt på de mindre vognmænds barrierer og på at rejse i Europa med elbil

Drivkraft Danmark er klar til at sætte strøm til diskussionen om fremtidens transport på Folkemødet. Torsdag den 12. juni på Operates Scene (F34) er de værter for to debatter, hvor de første sætter fokus på de fem største barrierer for mindre vognmænd, der overvejer at investere i el-lastbiler. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Drivkraft Danmark.

Debatten om el-lastbiler foregår fra kl. 14.00 til 14.45 og samler politikere og erhvervsfolk, herunder Kenneth Fredslund Petersen fra Danmarksdemokraterne, Michael Lamberth fra OK, Ove Holm fra DTL og Jacob Stahl Otte fra Drivkraft Danmark. Debatten vil belyse, hvorfor overgangen til el kan være en større udfordring for små og mellemstore vognmænd sammenlignet med større aktører i transportbranchen.

Umiddelbart herefter – fra kl. 14.45 til 15.30 – går snakken om sommerferie i Europa i elbil. Drivkraft Danmarks medlemmer har nu etableret over 2.000 lynladepladser fra Gedser til Skagen, men hvad med turen til Gardasøen eller længere sydpå? Debatten dykker ned i praktiske udfordringer som betaling, ladekort og infrastruktur i Europa. Medvirkende inkluderer Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet, Tore Harritshøi fra Spirii, Peter Rasmussen fra Circle K og Ilyas Dogru fra FDM.

Ifølge en FDM-undersøgelse fra maj 2024 er der betydelige prisforskelle på lynladning under bilferier i Europa. En tur fra Danmark til Gardasøen og retur kan variere med over 1.000 kroner afhængigt af valg af ladeudbyder og betalingsløsning. FDM anbefaler derfor, at elbilister planlægger deres rute omhyggeligt og undersøger ladepriserne på forhånd for at undgå uforudsete udgifter.

Debatten søger at give klarhed over, hvordan det er muligt at holde ferie i Europa i elbil uden at bekymre sig om ladestandere.

Hullet i dåsesodavand-åbner har en skjult funktion – og det handler ikke om sugerør

Illustrationsfoto.