46,1 mio. kr. klar til at fremme deling af elbiler – både i by og på landet
Vejdirektoratet åbnede 1. august kl. 10.00, ansøgningsrunden til el-delebilpuljen på 46,1 millioner kroner. Den er målrettet virksomheder og foreninger med projekter, der fremmer deling af elbiler i hele Danmark.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Afdelingsleder Mette Fynbo fra Vejdirektoratet understreger vigtigheden af puljen:
‘El-delebiler kan være en løsning for familier, der kun har brug for bil indimellem, og som helst vil undgå at eje en selv – eller for familier, der allerede har én bil, men gerne vil slippe for at købe nummer to eller tre’
Puljens midler kan søges til forskellige typer bæredygtige projekter som etablering af ladestandere, pilotprojekter, delebilsordninger og lokale markedsundersøgelser. Ordningen er en del af Infrastrukturplan 2035, og målgruppen er bred: byer, mindre lokalsamfund og boligforeninger.
Hvad kan du søge til, og hvem kan søge?
- Puljen kan søges af virksomheder, foreninger eller partnerskaber, med alment tilgængelige projekter.
- Der kan søges støtte til:
- Etablering og udvikling af el-delebilsordninger
- Opsætning af ladestandere og dedikerede parkeringspladser for el-delebiler
- Pilotprojekter og digitale platforme til delebilsbrug
- Markedsundersøgelser og videreudvikling af delingsordninger
- Ansøgningsfristen er 30. september kl. 15.00 via ansøgningsskema på Virk.dk.
Tilskudsgrundlaget og offentligt regelsæt
El-delebilpuljen er fastsat i bekendtgørelsen om pulje til fremme af el-delebiler 2025, som regulerer den præcise ramme for ordningen, herunder det endelige beløb (46,1 mio. kr.) og typer af støtteberettigede projekter.
Puljen er en opfølgning på infrastrukturplanens mål om at gøre grøn mobilitet tilgængelig og fleksibel – også i områder med knap kollektiv dækning.
Med puljens åbning for 2025 genåbnes en ordning fra tidligere år, som tidligere omfattede støtte på op mod 97 millioner kroner i 2024. Bag åbningen i år ligger både et klimatiltag og et ønske om at aflaste trafik og trængsel samt øge fællesskabsorienteret transport i boligforeninger og små samfund.
Næsten ingen ved det: Så tit skal din smartphone egentlig oplades
