590.000 personer mangler at betale restskat. Ved at indbetale senest 1. juli slipper man for ekstra tillæg.
En mail tikker ind – og du får en notifikation på mobilskærmen. I mailen gemmer sig en dato, der kan få betydning for din pengepung.
For hundredtusindvis af danskere nærmer en frist sig, og for nogle kan få dages tøven ende med at gøre regningen mærkbart større end forventet i år.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Skattestyrelsen minder nu de omkring 590.000 borgere, der per 1. juni endnu ikke har betalt om, at det snart skal ske – og det handler samlet om et milliardbeløb på 6,3 milliarder kroner.
Det handler nemlig om, at, at danskere med røde tal på årsopgørelsen fra 2025 seneste skal betale restskatten tilbage 1. juli, hvis man vil undgå, at der ryger et ekstra tillæg på 5,7 procent oveni.
– Hvis man har mulighed for det, er det fornuftigt rent økonomisk at få restskatten ud af verden senest den 1. juli, understreger Skattestyrelsens underdirektør, Ulrick Junge, i en pressemeddelelse og konkretiserer, hvor meget man kan undgå at skulle betale i tillæg.
– Har man for eksempel en restskat på 10.000 kroner, vil der være godt 500 kroner at spare.
Borgere med en restskat under 25.368 kroner vil automatisk få overført deres restskat til årsopgørelsen for 2026, hvis de vælger ikke at indbetale den frivilligt, oplyser Skattestyrelsen.
Hvis restskatten er større end det, vil beløbet, der ligger over, automatisk blive opkrævet i tre rater i løbet af august, september og oktober.
Ud af de 6,3 milliarder kroner, personer per 1. juni skyldte i skat for 2025, vedrører fire af milliarderne omkring 38.000 borgere, der har en restskat på over 25.368 kroner.
Siden 2023 har Skattestyrelsen sendt målrettede påmindelsesbreve ud til flere end 200.000 personer, der har haft en restskat på mere end 3000 kroner.
Det har ifølge Skattestyrelsen haft effekt og sparet borgere for op mod 6,9 millioner kroner i renter og i procenttillæg for 2023 og 2024.
– Vi forsøger altid at hjælpe borgerne med at få styr på deres skattebetaling, og mange har givetvis ikke været opmærksomme på, at det i den grad er en god idé at betale sin restskat hurtigt.
– Men lige her er der konkret penge at spare, hvis man følger vores vejledning, lyder det fra underdirektør Ulrick Junge.
/ritzau/
