Flere store kinesiske bilmærker risikerer en alvorlig skæbne, hvis de ikke handler hurtigt. Det spår flere eksperter, som ser en barsk fremtid for mærker som Nio, Xpeng og Li Auto.
I takt med at konkurrencen på Kinas bilmarked skærpes, forudser flere branchefolk en massiv konsolidering. Kun en lille håndfuld bilmærker vil ifølge analyser overleve de kommende år.
Det skriver Newsqq.
En fremtid med kun få bilmærker
Ifølge eksperten Yiran kan antallet af bilmærker på det kinesiske marked skrumpe drastisk. Han vurderer, at kun ti mærker vil bestå i fremtiden, mens resten enten må fusionere eller forsvinde.
Udviklingen rammer især mindre spillere som Nio, der i 2023 måtte hente omkring 3,38 milliarder danske kroner i ny kapital. Det gjorde de efter et kæmpetab på 5,85 milliarder kroner i årets sidste kvartal.
Det er særligt dominansen fra den kinesiske gigant BYD, der skaber udfordringer. På en nylig paneldebat i Kina blev det fremhævet, hvordan BYD har sat sig så tungt på markedet. Andre bilmærker kæmper for blot at overleve.
Fusion kan være sidste udvej
Li Yanwei fra China Automobile Dealers Association slog fast under debatten:
“Jeg tror ikke, der er så mange virksomheder, der vil kunne overleve.”
Han pegede på, at markedet allerede nu er overfyldt, og at små bilmærker har svært ved at finde deres plads, især når en gigant som BYD dominerer.
Professor Zhu Xican fra Tongji University er enig. Ifølge ham skal en kinesisk bilproducent kunne producere mindst 2 millioner biler årligt for at klare sig. Det er en milepæl, de færreste mindre mærker når i nærheden af.
Hans bud på en løsning er klar: Fusion. Hvis bilmærker som Nio, Xpeng og Li Auto vil have en chance, bør de slå sig sammen, omstrukturere og samarbejde hurtigst muligt, lød det fra professoren.
Et bilmarked i stor forandring
Eksperterne advarer samtidig om, at bilmærker som Nio og Xpeng allerede nu fokuserer forkert i deres strategier. Ifølge Zhu Xican begår de store fejl, der kan koste dem dyrt i fremtiden, hvis ikke kursen ændres hurtigt.
Med udsigten til flere fusioner og opkøb i de kommende år bliver kampen om at overleve på verdens største bilmarked endnu hårdere.
Om Nio, Xpeng, Li Auto og andre mindre spillere formår at tilpasse sig, står stadig hen i det uvisse. Bilmarkedet – og navnene på de overlevende bilmærker – kan dog se helt anderledes ud om få år.
