Efter voldsom togulykke: Forlænger reduceret drift

Artiklen fortsætter under annoncen
Artiklen fortsætter under annoncen

Passagerer på denne lokalbane skal væbne sig med endnu mere tålmodighed. Det skyldes en fortsat reduceret drift på centrale lokale strækninger.

Det var en helt normal torsdag morgen, der pludselig tog en skrækkelig drejning.

To tog kolliderede frontal med hinanden på en lokalbane, som resulterede i at flere passagerer kom slemt til skade.

Et uheld der skyldes en menneskelig fejl.

Og nu kommer Lokaltog med en udmelding, som er dårligt nyt for pendlere, der benytter lokalbanens strækninger.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Her ses billder af de to toge, der kørte frontalt sammen.
Se også
Sigtet efter vanvids-uheld: Nu melder de ud

Lokaltog fortsætter nemlig med færre tog i weekenderne og om natten fra den 29. juni og frem til oktober på flere af selskabets strækninger på Sjælland samt Lolland-Falster.

Beslutningen er truffet for at sikre en stabil og sikker drift efter den alvorlige ulykke på Gribskovbanen i april, hvor to tog kolliderede frontalt, og flere personer kom alvorligt til skade.

Sygemeldinger påvirker driften

Ulykken har fortsat konsekvenser for medarbejderne.

Flere lokomotivførere og ansatte i centrale støttefunktioner er sygemeldte, mens andre har haft behov for psykologisk støtte efter hændelsen.

Ifølge driftsdirektør Stig Allan Nielsen er det derfor ikke muligt at vende tilbage til normal drift endnu.

“Vi ved, at ændringer og usikkerhed omkring køreplanen er frustrerende for vores kunder, og derfor er det også meget beklageligt, at vi er nødt til at træffe denne beslutning. Men vores vigtigste ansvar er at sikre en drift, som er stabil, sikker og til at stole på,” siger han.

Rejsende på Nærumbanen bliver ikke berørt af ændringerne.

Her fortsætter togene med at køre efter den normale køreplan.

Ændringer på fire strækninger

Der er derimod fortsat ændringer på Frederiksværkbanen, Lille Nord, Gribskovbanen og Hornbækbanen.

På Frederiksværkbanen forventes hurtigtogene på hverdage at være aflyst resten af køreplansåret, som løber frem til 12. december.

I weekenderne erstattes nattogene af togbusser frem til begyndelsen af oktober.

På Lille Nord, Gribskovbanen og Hornbækbanen fortsætter normal drift på hverdage, mens der i weekenderne køres timedrift. Her erstattes nattogene ligeledes af togbusser.

Lokaltog forventer, at den normale køreplan kan genoptages på alle berørte strækninger fra weekenden den 3.-4. oktober.

Indtil da opfordres passagerer til løbende at holde sig orienteret via Rejseplanen og Lokaltogs egne informationskanaler.

Annonce
Annonce
Annonce