Selvom login-kravet møder kritik for at indsamle persondata, hævder DR, at det forbedrer brugeroplevelsen og overholder GDPR.
Selvom DR førhen har fået hård kritik for at kræve login for at få det fulde udbytte af indholdet på DRTV, fastholder public service-kanalen deres standpunkt.
Det fremgår af et svar fra DR til Datatilsynet, som Ritzau har fået aktindsigt i.
Datatilsynet, der fører tilsyn med borgernes databeskyttelse, har tidligere bedt DR om at svare på en række spørgsmål i kølvandet på flere klager.
I praksis betyder login, at brugere, der ønsker at afspille indhold på DRTV ud over livekanalerne, skal oprette et login med e-mail og brugernavn.
Og det er dette krav, som har mødt kraftig kritik – særligt fordi DR, som modtager 3,7 milliarder kroner over skatten i år, tvinger brugerne til at logge ind for at få adgang til indhold, de allerede har betalt for.
Giver bedre brugeroplevelse
Ifølge DR giver login dog mulighed for et samlet overblik over, hvilke programmer brugerne ser på tværs af enheder som tv, mobil og tablet.
Dette gør det lettere for brugerne at tilgå indhold på flere enheder og giver DR mulighed for at tilbyde personligt tilpasset indhold, hvis brugeren ønsker det.
Desuden understreger DR, at behandlingen af personoplysninger sker i overensstemmelse med GDPR, EU’s persondataforordning.
Kritik af persondataindsamling
Kritikken har især fokuseret på, at login-kravet ikke nødvendigvis handler om at forbedre brugeroplevelsen, men om at indsamle flere statistiske data om brugerne.
Forbrugerrådet fastholder sin kritik.
“Folk har jo allerede betalt én gang for DR med kolde kontanter, så vi mener, at den nye afgivelse af data virker påtvunget i en tid, hvor folk er meget opmærksomme på, hvad deres data bliver brugt til,” siger forbrugerpolitisk rådgiver Peter Grønlund Holm.
Heller ikke Prosa – it-professionelles fagforening – er blevet overbevist.
Ole Tange, politisk rådgiver i Prosa, udtrykker bekymring over afgivelsen af personlige oplysninger til DR. Han henviser til, at GDPR handler om at indsamle færrest mulige oplysninger, når man løser en konkret opgave.
“Så der er ikke noget, der undskylder de nye oplysningskrav til forbrugerne ved at henvise til, at brugerne får en bedre oplevelse,” siger han.