Disse elever løb med toppriser i stor opfinderkonkurrence

Ved Danmarks Entreprenørskabsfestival i Holbæk løb tre elevhold fra 6. og 7. klasse med første-, anden- og tredjepræmie i Projekt Edison.

Elever fra 6. og 7. klasse i Næstved, Virum og Rungsted har vundet toppriser i den landsdækkende opfinderkonkurrence Projekt Edison, som er en del af Danmarks Entreprenørskabsfestival, arrangeret af Fonden for Entreprenørskab. Ifølge organisationens pressemeddelelse deltog eleverne i en finale, hvor mere end 10.500 elever havde været med i forløbet, og finalen fandt sted i Holbæk Sportsby.

Festivalen tiltrak over tusinde elever, lærere, frivillige dommere fra erhvervslivet samt blandt andre klima-, energi- og forsyningsministeren Lars Aagaard og Holbæk-borgmester Christina Krzyrosiak Hansen. Temaet for konkurrencen var “din og min by i bevægelse”, med fokus på bæredygtige og klimavenlige løsninger til lokale bymiljøer.

Tredjepladsen: Liv og leg i gadebillede

3.-pladsen gik til holdet Team Dynamit fra Sct. Jørgens Skole i Næstved: Eleverne Nejla, Svea, Yousef og Lucas. Deres idé: hinkebaner i Næstved by for at fremme mere liv, leg og bevægelse i gadebilledet, samtidig med at mobilen lægges i lommen. Eleverne siger: ‘Det føles fantastisk, sygt og lidt surrealistisk. Vi havde faktisk slet ikke regnet med at komme videre og i hvert fald ikke med at ende på en 3. plads her. Vi gjorde bare vores bedste og forklarede projektet så godt, vi kunne – og så står vi her. Dommerne gav os en masse ros,’ ifølge pressemeddelelsen. Præmien til klassekassen lyder på 4.000 kr., og pengene skal bruges på en klassetur.

Andenpladsen: Klimaveje til oversvømmelseshåndtering

2.-pladsen gik til holdet fra Fuglsanggårdsskolen i Virum: Eleverne Emma, Savannah, Agnes og Leonora. Deres koncept: veje med en særlig asfalttype, som kan lade vand synke ned gennem blandinger af vandabsorberende materialer og derefter føre det til tankanlæg til genbrug, så oversvømmelser undgås. Eleverne fortæller: ‘Det er helt fantastisk – vi kunne slet ikke forestille os, at det ville ske, da vi startede på det her projekt. Vi er vildt stolte. Det føles så godt.’ Præmien var 6.000 kr., og de planlægger eventuelt en årgangstur til Tivoli.

Førstepladsen: Gratis udendørs fitness med bæredygtig strømproduktion

Vinderen af konkurrencen er holdet Freeform Fitness fra Rungsted Skole: Eleverne Julius, August, Elika og Marie. De vil skabe gratis udendørs fitness i Rungsted Hegn, der genererer strøm via dynamoteknologi, som lagres i batterier og videreføres til eksempelvis kommunens børnehaver og skoler. Eleverne lyder: ‘Megafedt, det havde vi ikke forventet. Der var jo så mange deltagere, så vi fokuserede bare på at øve vores pitch og gøre den rigtig skarp og tage den derfra.’ Præmien til klassekassen: 10.000 kr. Pengene går til en fed lejrtur, måske skiferie eller Bornholm.

En minister med øje for grønne løsninger

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard, som deltog i festivalen, siger i pressemeddelelsen: ‘Det smitter med den gode energi og det gåpåmod, som alle de dygtige elever i Projekt Edison kommer med. Det er livsbekræftende at se den store nysgerrighed hos eleverne, når man giver dem en opgave med afsæt i virkeligheden. Vi står over for en fremtid, hvor der netop er brug for løsninger inden for klima, energi og bæredygtighed, så jeg er rigtig glad for, at så mange elever viser interesse for at skabe fremtidens grønne løsninger.’

Verdis Bæredygtighedspris 2025

Ud over hovedkonkurrencen blev særprisen Verdis Bæredygtighedspris 2025 uddelt i samarbejde med miljøvedligeholdelsesvirksomheden Verdis A/S. Prisen på 5.000 kr. gik til holdet Vejpulp fra Lundtofte Skole, som vil udvikle bæredygtig “vejsalt” fremstillet af roer i stedet for traditionel vejsalt. Ifølge pressemeddelelsen sagde Jonathan fra holdet: ‘Vi havde virkelig ikke regnet med at vinde, vi synes, der var mange, der var bedre end os, men det er fedt. Har så ingen idé om, hvad pengene skal bruges til.’

Om Projekt Edison

Projekt Edison er et undervisningsforløb og opfinderkonkurrence for elever i 6. og 7. klassetrin, hvor de lærer at tænke kreativt og entreprenant. Ifølge projektets egen hjemmeside er formålet blandt andet at give eleverne mulighed for tidligt at dyrke kreativitet og innovation gennem et tværfagligt, praksisorienteret forløb. I materiale om projektet beskrives projektet således: ‘Projektet har to formål (…) at øge de deltagende elevers interesse for at arbejde kreativt og innovativt’

Entreprenørskabsuddannelse i grundskolen er ifølge forskningen af stor betydning for at styrke elevernes innovationskompetencer og senere beskæftigelsesmuligheder. En rapport fra Danish Evaluation Institute viser, at elever, der har deltaget i entreprenørskabsbaseret undervisning, i højere grad udvikler selvtillid til at præsentere egne idéer og tænke kritisk. Eksempelvis står der: ‘Eleverne oplever, at de i højere grad tør præsentere egne idéer og samarbejde på tværs’

Ved at vælge temaet “din og min by i bevægelse” får eleverne mulighed for at arbejde med lokal forankring og bæredygtighed, hvilket ifølge undervisningsforskere øger motivationen og relevansen. Det er blevet beskrevet, at når elever ser, at deres idéer kan gøre en forskel i deres eget nærmiljø, bliver læring oplevet som mere meningsfuld.