Den første i Norden: Roskilde Festival får særlig status

Artiklen fortsætter under annoncen
Artiklen fortsætter under annoncen

Roskilde Festival 2026 er snart over os. Kort inden åbningen kan arrangørerne dele en stor milepæl, som de har arbejdet målrettet mod.

Lørdag strømmer glade festivalgæster til Dyrskuepladsen, når portene åbnes til årets Roskilde Festival.

Her venter en uge fyldt med fællesskab, musik og den berømte ‘orange feeling’.

Få dage inden åbningsdagen kan Roskilde Festival nu annoncere, at festivalen har opnået en særlig status som den første festival i Norden.

En status der stiller ganske stramme kram til festivalen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Arkivfoto.

Skal leve op til 35 krav

Når Roskilde Festival åbner dørene, bliver det for første gang nogensinde med et særligt bevis på de mange tiltag, festivalen har indført for at passe på miljøet.

Festivalen har nemlig opnået det officielle nordiske miljømærke forud for årets udgave.

Dermed bliver Roskilde Festival den første festival i norden, der kan markedsføre sig selv med Svanemærket.

Helt konkret betyder det, at festivalen lever op til 35 obligatoriske miljø- og klimakrav til events.

Kravene omhandler blandt andet energi, biodiversitet, mad og drikke, affaldshåndtering og ressourceeffektivitet.

Vil skubbe til branchens udvikling

Svanemærket fungerer som en anerkendelse af det arbejde, Roskilde Festival har gjort for at mindske festivalens miljømæssige aftryk.

I år har Roskilde Festival blandt andet gjort op med engangspavilloner og glasbeholdere i campområdet.

“Vi er gået målrettet efter Svanemærket, fordi det giver os en skærpet og uafhængig ramme for at udvikle festivalen i en mere miljøansvarlig retning. Vi samler hvert år over 130.000 deltagere og arbejder sammen med et stort netværk af leverandører og samarbejdspartnere. Derfor har vi brug for kriterier, der er tydelige, dokumenterbare og til at handle på i praksis,” siger Roskilde Festivals bæredygtighedschef Sanne Stephansen i en pressemeddelelse. Hun fortsætter:

“Vi håber samtidig, at vores erfaringer kan være med til at skubbe på udviklingen i branchen. Hvis flere festivaler og events bruger kriterierne som et konkret værktøj, kan det blive lettere at arbejde systematisk med forandringer, der mindsker belastningen på miljø og klima.”

Hos Miljømærkning Danmark, der har ansvaret for Svanemærket i Danmark, håber man ligeledes på, at Roskilde Festivals svanemærkebelønnede arbejde for miljøet kan inspirere andre kulturarrangører.

“Det sender et utrolig flot og stærkt signal til både branchen og festivalgæsterne, at Roskilde Festival går forrest og viser, at også helt store events kan arbejde målrettet og dokumenterbart med at reducere deres miljø- og klimabelastning. Certificeringen med Svanemærket vidner om, at Roskilde Festival sætter handling bag ordene, og jeg håber, at flere festivaler og andre events vil følge trop,” siger Frederik Gudi Sommer-Gleerup, certificeringschef i Miljømærkning Danmark, i pressemeddelelsen.

Annonce
Annonce
Annonce