Bruger mere end 40 døgn på TikTok om året: Vilde fund i ny rapport

“De lever af vores opmærksomhed – og de gør alt for at holde på den,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.

Digitaliseringsministeriet præsenterer i en pressemeddelelse rapporten ‘Tech-giganternes hemmeligheder’.

Rapporten er en del af medieaftalen 2023-2026, hvor det blev aftalt, at ’Center for sociale medier, tech og demokrati’ årligt skal udarbejde en rapport om tech-giganternes indflydelse på demokrati, trivsel og sammenhængskraft.

I år fokuserer rapporten særligt på fastholdelsesmekanismer, digital adfærd og skadeligt indhold.

”Vi taler ikke længere kun om skærmtid. Vi taler om fastholdelse, der kan føre til afhængighed, og som skabes bevidst. De sociale medier kortlægger alt, men påtager sig intet ansvar. De lever af vores opmærksomhed – og de gør alt for at holde på den. Resultaterne understreger behovet for at få techgiganterne ud af deres skjul. De skal stilles til ansvar for de systemer, de skaber, og de konsekvenser det har for især børn og unge. Den kamp er regeringen klar til at tage både herhjemme og i EU”, siger digitaliseringsminister Caroline Stage.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Adobe Stock.

Over 1000 TikTok-videoer om dagen

Rapporten fokuserer særligt på det sociale medie TikTok, hvor de har opdelt brugere i tre segmenter efter aktivitetsniveau på mediet.

“Segment 1 er fastholdt i kraft af ofte at tjekke TikTok for noget nyt. Segment 2 har færre sessioner men fastholdes i længere tid – til gengæld bliver telefonen længere i lommen, før en ny session påbegyndes. Sidst er der segment 3, som er mere sjældent på TikTok og i kortere tid,” står der i rapporten.

Segment 1 udgør 24 procent og har 22 sessioner om dagen af 25 videoer ad gangen. Segment 2 har 14 sessioner hver dag af 48 videoer. Det segment udgør 35 procent. Segment 3 står for 41 procent og har 8 sessioner om dagen med 16 videoer per session.

Rapporten inkluderer også en case med den 15-årige pige Laura.

I det seneste år har hun ikke haft en eneste dag uden at være på TikTok, og hun bruger typisk tre timer dagligt på platformen, hvor hun kommer igennem 1012 videoer. Det svarer til mere end 40 døgn om året alene på at se TikTok-videoer.

Ministeriet skriver desuden, at de mest fastholdte brugere i gennemsnit ser 895 videoer dagligt. Omkring to procent af indholdet på TikTok er potentielt skadeligt, hvilket svarer til, at de ser 15–20 videoer med voldsomt eller diskriminerende indhold hver dag.

Udover TikTok kigger rapporten også på brugen af YouTube og Instagram. Den er udarbejdet af analysebureauet Analyse & Tal.

Nyt tiltag mod økonomisk svindel: Kan blive dyrt for Facebook og Amazon