Kommunal- og regionalvalget var en historisk dag for lokale og regionale medier.
Et stigende antal danskere undgår nyheder. Det viser en rapport fra Reuters Institute gennemført af Roskilde Universitet i 2024.
23 procent af danskerne svarer, at de tit eller nogle gange undgår nyheder, fordi de bliver udmattede af mængden, og 35 procent er enige i, at mængden af nyheder er overvældende.
Men under kommunal- og regionalvalget blev denne udvikling sat på pause.
Danskerne strømmede nemlig til medierne for at søge information om valget.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Især de lokale og regionale medier oplevede markante ændringer i besøgstal. Det skriver organisationen Danske Medier i en pressemeddelelse.
På valgdagen havde private lokale og regionale medier 4.961.000 sidevisninger, svarende til 60 procent flere end det daglige gennemsnit.
Dagen efter valget steg trafikken til 7.900.000 sidevisninger, hele 155 procent mere end det daglige gennemsnit. Ifølge Danske Medier er det den bedste dag nogensinde målt på visninger for de lokale og regionale medier samlet set.
Direktør for Danske Medier Dicle Duran Nielsen hylder medlemmernes dækning af valget.
“Jeg er meget stolt af vores medlemmers dækning af valget. Med stort engagement og høj faglighed har de leveret store mængder af både kritisk og oplysende journalistik til borgerne – og det i en tid, hvor de står overfor de måske største udfordringer og sværeste konkurrencevilkår nogensinde. Den markante stigning viser, hvor vigtige og afgørende de frie og uafhængige medier er for valghandlingen og den demokratiske samtale i Danmark,” siger Dicle Duran Nielsen.
Også de landsdækkende medier havde øget trafik i forbindelse med valget. Den 18. og 19. november steg deres sidevisninger med henholdsvis 36 og 40 procent sammenlignet med en gennemsnitlig dag.
Tallene er fra Dansk Online Index.
En kronik i Jyllands-Posten fra Dansk Folkeparti var spækket med fejlcitater af andre politikere.