Det er brutale tider i techindustrien – og det skyldes ikke kriser eller dårlige regnskaber, men kunstig intelligens.
Hos den amerikanske softwaregigant Salesforce har administrerende direktør Marc Benioff netop bekræftet, at hele 4000 ansatte har fået sparket. Årsagen er ifølge ham, AI har overtaget deres opgaver.
“Jeg har reduceret det fra 9.000 hoveder til omkring 5.000, fordi jeg har brug for færre hoveder,” siger Benioff ifølge CNBC i podcasten The Logan Bartlett Show.
Med andre ord: Takket være kunstig intelligens har menneskelig arbejdskraft mistet sin nødvendighed i stor stil hos Salesforce.
Robotter i frontlinjen
Salesforce har længe været blandt de førende virksomheder i udbredelsen af AI-teknologi. De har blandt andet udviklet Agentforce. Det er digitale assistenter og chatbot-robotter, der håndterer kundeserviceopgaver, der ellers tidligere krævede menneskelige supportmedarbejdere.
“Takket være fordelene og effektiviteten ved Agentforce har vi oplevet et fald i antallet af supportsager, vi behandler, og vi behøver ikke længere aktivt at genbesætte stillinger som supportteknikere,” lød det fra Salesforce i en pressemeddelelse tirsdag.
Medarbejderne, der nu står uden job, er en del af en langt større tendens i techbranchen, hvor AI ikke længere blot ses som et supplement, men som en decideret erstatning.
Mindst ti dræbt i sammenstød mellem tog og bus
