I lørdags lammede et massivt teknisk nedbrud betalingssystemet i Norden, og tusindvis af danskere blev ramt. Nu retter beredskabsministeren skarp kritik mod Nets.
Lørdag oplevede Nets et massivt teknisk nedbrud, der gjorde kortbetalinger umulige i Danmark og resten af Norden i over to timer. Særligt Storebæltsbroen blev hårdt ramt, hvor kun bilister med nummerpladegenkendelse eller kontanter kunne passere. Det førte til lange køer, frustration og i enkelte tilfælde hærværk og dødstrusler mod personalet.
Beredskabsminister Torsten Schack Pedersen er ikke tilfreds med håndteringen af situationen. I et interview til DR udtaler han således:
”Jeg synes ikke, at en situation, hvor så mange danskere blev fanget, både trafikalt og andre steder, hvor man var afskåret fra at kunne betale med sit normale betalingskort, på nogen måde var en tilfredsstillende situation,” udtaler ministeren til DR.
Han påpeger, at der fremover er behov for bedre beredskab ved lignende hændelser og opfordrer til læring af erfaringerne.
Restauranter hårdt ramt – tusindvis af kroner udeblev
Det var dog ikke kun ved Storebæltsbroen, at problemerne opstod. Caféer og restauranter over hele landet oplevede store tab under nedbruddet.
Kenni Daniel Pedersen, der driver syv restauranter i Nyhavn, fortæller, at han stadig mangler omkring 40.000 kroner i betalinger fra gæster.
“Vi prøvede at ringe til alle gæsterne i går (red. søndag), og der var kun fem, der kom ind og betalte. Der var otte, der tog telefonen. De andre 50 tog ikke telefonen. Det har efterladt vores kontor lidt stresset,” udtalte han i Aftenshowet i mandags.
Nets skal redegøre for nedbrud
Qua problemets størrelse, har Erhvervsministeriet har nu bedt Finanstilsynet om at kræve en redegørelse fra Nets om årsagen til nedbruddet.
København: Skolelærer tiltalt for uhyggelig gerning mod elev