Ny analyse fra CEPOS viser, at mange skoler kunne løfte elevernes karakterer markant med eksisterende ressourcer
En ny analyse fra tænketanken CEPOS viser, at danske grundskoler i gennemsnit kunne forbedre elevernes faglige niveau med 0,8 karakterpoint – uden at få tilført flere penge. Det faglige løft er beregnet ud fra, hvordan eleverne kunne klare sig, hvis deres skole var lige så effektiv som de bedste sammenlignelige skoler.
Det skriver CEPOS i en pressemeddelelse.
Analysen, der tager højde for faktorer som forældres indkomst, uddannelsesniveau og etnicitet, viser store forskelle i, hvor effektivt skoler bruger deres midler. Ifølge CEPOS er der et særligt mønster i resultaterne: Seks af de syv mest effektive skoler i analysen er frie grundskoler.
”De frie skoler er konkurrenceudsatte. Hvis de præsterer dårligt, vælger forældrene dem fra – og så forsvinder skolens økonomiske grundlag. Den mekanisme mangler i folkeskolen,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Han foreslår, at man indfører en selvejemodel i folkeskolen, så der skabes lignende økonomiske incitamenter til at levere bedre undervisning. Ifølge analysen kunne der frigøres op mod 11,4 milliarder kroner årligt, hvis alle skoler blot fastholdt det nuværende faglige niveau, men blev lige så effektive som de mest veldrevne skoler.
Ifølge CEPOS’ analyse er der stor variation i undervisningseffektiviteten på tværs af landets kommuner og skoler. Analysen viser, at valget af skole – selv inden for samme kommune – kan få betydning for elevens karaktergennemsnit, når man justerer for sociale forhold.
CEPOS har sammenholdt skolernes lønudgifter til ledere og undervisningsrelateret personale med karaktergennemsnit og korrigeret for blandt andet specialundervisning og elevsammensætning. Dermed er det muligt at vurdere, hvor meget bedre – eller dårligere – en skole præsterer end forventet ud fra dens rammevilkår.
Analysen giver også forældre mulighed for at tjekke præstationerne på netop deres barns skole.