Black Week er mandag skudt i gang. Der er dermed ikke længe til Black Friday og snart står julegaveindkøb øverst på de flestes to-do-lister. Tiden medfører dog samtidig rigtig gode forhold for kriminelle svindlere.
Digital svindel har de seneste år bredt sig med hastige skridt.
Svindlerne finder hele tiden nye metoder at snyde uskyldige ofre på, og i disse dage oplever flere danskere, der benytter GLS, netop dette.
Nogle af det populære pakkeleveringsselskabs kunder har formentlig allerede fået en af de falske e-mails eller beskeder, der lige nu er i omløb.
(Artiklen fortsætter under billedet)

‘Du var ikke til stede ved vores første besøg’
GLS, der er et af de mest benyttede fragtselskaber i Danmark, melder nu selv ud om de beskeder, der forsøger at narre deres uskyldige kunder.
Advarslen deles i forbindelse med, at Black Friday og julegavehandlen nærmer sig med hastige skridt.
‘Du var ikke til stede ved vores første besøg, for at omplanlægge leveringen af din pakke, klik her.’
Sådan står det indledningsvist i en af de svindel-beskeder som GLS har delt i advarslen, der er udsendt gennem ‘Mit digitale selvforsvar‘.
Ens for svindlernes beskeder er det, at man bliver opfordret til at klikke på et link. Det er dog svindel lyder det i advarslen.
Ifølge GLS er det vigtigt at være opmærksom på disse ting, der kan blive opfordret til i beskederne. Ingen af nedenstående ting er nemlig noget GLS gør:
- Afhenter pakker hos private
- Tager imod kontanter
- Er mellemmænd eller depositarer ved salg af brugte produkter mellem privatpersoner
- Opkræver ekstra leveringsomkostninger af privatpersoner
- Tilbyder mulighed for at omlægge leveringen via et link i en SMS
(Artiklen fortsætter under billedet)

GLS deler videre tre gode tips til, hvordan man kan undgå at falde i svindel-fælden.
Her lyder det, at man skal tænke sig en ekstra gang om og kontakte GLS, hvis man er i tivivl om en beskeds ægthed.
Man kan slå pakkenummeret op i GLS-appen eller på GLS’s track & trace på deres hjemmeside.
Og, hvis man fortsat er i tvivl kan GLS’ kundeservice kontaktes.
Under linket kan du se tre generelt gode råd til at undgå digital svindel.
Gode råd til at undgå svindel
Sæt farten ned:
– Hvis afsenderen skriver, at det hele skal gå meget hurtigt, er det ofte et forsøg på svindel.
Vær skeptisk:
– Vær skeptisk over for afsendere, der beder dig om at indtaste personlige oplysninger som bankkontonummer eller personnummer.
Klik ikke på links:
– Gå i stedet selv til afsenderens hovedside eller app, så du undgår at klikke på et link til en falsk hjemmeside.

