Flere skulpturer fra en kunstudstilling er blevet ødelagt i fuldt dagslys kort før jul. Arrangører og kunstner kalder hærværket et målrettet angreb på kunst, værdighed og ytringsfrihed.
En internationalt anerkendt ukrainsk kunstudstilling i Danmark er blevet udsat for groft hærværk kort før jul.
Skulpturer fra udstillingen “My Body Is a Battlefield. Copenhagen” er blevet ødelagt i fuldt dagslys. En handling, der nu mødes med skarp fordømmelse fra både arrangører og kunstneren selv.
Udstillingen var organiseret af Spilne Art i samarbejde med Ukraine House in Denmark og præsenterede værker af den ukrainske kunstner Mariia Kulykivska.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Den åbnede den 18. november 2025 og skulle have været tilgængelig for publikum frem til den 26. december, men blev den 22. december ramt af bevidst ødelæggelse af flere centrale skulpturer.
Udstillingen blev vist i forlængelse af et internationalt kulturmøde i begyndelsen af november, hvor kulturministre fra mere end 40 lande samledes for at drøfte kulturens og mediernes rolle i styrkelsen af demokratisk modstandsdygtighed.
Som led i programmet præsenterede Ukraines vicepremierminister og kulturminister, Tetyana Berezhna, værkerne for internationale delegationer sammen med Spilne Art og kunstneren.
Ifølge Ukraine House i Danmark er hærværket ikke blot en ødelæggelse af fysiske kunstværker, men et direkte angreb på de fortællinger, som udstillingen bar.
Formand for Ukraine House i Danmark, Nataliia Popovych, udtaler i en officiel erklæring, at skulpturerne bar minder om krig, sårbarhed og ukrainske kvinders modstandsdygtighed, og at ødelæggelsen derfor rammer langt dybere end materiel skade.
For Mariia Kulykivska er hændelsen smertefuldt genkendelig. Kunstneren peger på, at hendes værker tidligere er blevet mål for politisk motiveret vold.
Hun fortæller, at skulpturer blev beskudt i 2014 på Izolyatsia Art Centre i det østlige Ukraine, og at hun selv efter en performance på Hermitage-museet blev tilbageholdt og truet.
Ifølge kunstneren følger ødelæggelsen i Danmark samme logik: kunst, der angribes som et middel til politisk pression.
De ødelagte værker, herunder figurer af gravide kvindekroppe og en mindeskulptur af blomster, blev skabt kollektivt under krigen i Kyiv og var blandt de sidste fysiske rester fra hendes tidligere kunstneriske virke.
Spilne Art betegner hændelsen som både hærværk og vold mod kunstnerisk ytringsfrihed. Organisationens grundlægger, Nataliia Tkachenko, oplyser, at ødelæggelsen er dokumenteret via videoovervågning, og at man samarbejder tæt med Ukraine House i Danmark og lokale myndigheder om efterforskningen.
Fremtidige beslutninger om udstillingens videre skæbne vil blive meldt ud senere.
Hærværket fandt sted i nærheden af Ukraine House in Denmarks lokaler i København og efterforskes nu af myndighederne.
Begge organisationer understreger, at de fortsat vil arbejde for at beskytte kunsten og de værdier om frihed og menneskelig værdighed, som udstillingen repræsenterer.
