Multikunstner i DR Koncertsalen: Særligt 2026-show

Den banebrydende amerikanske kunstner går på scenen i København sammen med jazzbandet Sexmob, der beskrives som et møde mellem avantgarde, elektroniske eksperimenter og improvisation.

Laurie Anderson, en af samtidens mest markante multikunstnere, vender tilbage til Danmark, når hun optræder i DR Koncertsalen den 5. april 2026. Det skriver Live Nation Denmark i en pressemeddelelse. Anderson, der siden gennembruddet med ’O Superman’ i 1981 har bevæget sig frit mellem eksperimentalmusik, performancekunst, film, litteratur og teknologi, tager denne gang New Yorker-jazzbandet Sexmob med på scenen.

En kunstner, der har formet moderne lyd

Laurie Andersons cv rummer alt fra installationskunst og fortællende performance til film og orkesterværker. I pressemeddelelsen fremhæves både hendes kritikerroste film ’Heart of a Dog’ og hendes omfattende samarbejder med kunstnere som Brian Eno, Jean-Michel Jarre og Peter Gabriel. Hun har været nomineret til seks Grammys og vandt i 2018 for ’Landfall’, skabt med Kronos Quartet.

Gennem en karriere, hvor hun har opfundet egne instrumenter, blandet elektroniske loops med poesi og udfordret både koncert- og teaterscener, har hun bevaret sin position som en kunstner, der undersøger identitet, teknologi og menneskets sanser.

Koncerten i DR Koncertsalen

Publikum kan denne aften forvente en liveoplevelse, der spænder over spoken word, elektroniske landskaber og improviseret jazz. Andersons samarbejde med Sexmob, der er kendt for deres genreudfordrende tilgang og deres rå, legende lyd, er en sjælden mulighed for at opleve to kunstneriske verdener smelte sammen.

Billetsalget starter fredag den 5. december 2025 kl. 10 via livenation.dk og ticketmaster.dk, mens presale åbner dagen før for nyhedsbrevsmodtagere. Billetter sælges som mobile-only og har en begrænsning på otte stk. pr. køb.

Værker som milepæle

Laurie Andersons arbejde omtales ofte i internationale kunst- og kulturinstitutioner som et pejlemærke for moderne multimediekunst. Museum of Modern Art i New York (MoMA) beskriver, hvordan hun kombinerer fortælling, performance og teknologi og dermed ’udvider grænserne for, hvad en kunstnerisk oplevelse kan være’

Hendes gennembrudssingle ’O Superman’ betragtes i dag som et definerende værk i 1980’ernes eksperimentelle musikhistorie. Britiske BBC Culture beskriver sangens lydunivers som ’et ikonisk eksempel på minimalisme og teknologisk nysgerrighed i populærmusikken’, og fremhæver dens vedvarende indflydelse på elektronisk musik og performancekunst.

Derudover står Anderson centralt i fortællingen om performancekunstens udvikling i USA. Kunstinstitutionen Smithsonian American Art Museum skriver, at hun ’har redefineret forholdet mellem kunstner og publikum gennem brugen af nye medier og teknologier’.

Kæmpe afspærring midt i København: Mange ambulancer fremme

Arkivfoto: DR Koncertsalen