Coop ruller nyt tiltag ud i butikkerne: Skal løse et problem, du nok kender

Usikkerheden kan snart være fortid for danske forbrugere. Coop bliver nemlig den første dagligvarekæde i landet til at tage en ny modningsteknologi i brug, og det kan få betydning for din tur i supermarkedet.

Den nye metode hedder softripe (skånsom modning) og adskiller sig markant fra den traditionelle proces, hvor frugterne modnes i kunstige, varme miljøer, der forcerer modningen udefra. Softripe modner derimod avocadoer indefra og ud og skaber et klima, der efterligner dens naturlige omgivelser.

Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

Teknologien drives i samarbejde med virksomheden Swedlog i Helsingborg, hvor kunstig intelligens spiller en central rolle. Med adgang til data fra flere tusinde producenter kan systemet genkende forskellige avocado-typer og vurdere deres præcise modningsstadie. Det gør det muligt at tilpasse behandlingen til hver enkelt avocado.

Ifølge Nicolai Horsner, kategoridirektør for frugt og grønt i Coop, har testresultaterne været klare:

‘Vi har testet avocadoerne i udvalgte butikker, og konklusionen er entydig: Gladere kunder og færre klager over avocadoer, der ikke lever op til forventningerne. Det har givet stigning i salget af avocadoer i testbutikkerne. Jeg ser frem til, at vores kunder over hele landet får adgang til de spisemodne avocadoer. Der vil gøre kundeoplevelsen bedre og mindsker madspildet.’

Han understreger samtidig, at teknologien kan kræve tilvænning hos kunderne, da en softripe-avocado kan fremstå umoden og føles hård, selv når den faktisk er helt moden.

De nye spisemodne avocadoer lanceres som et Irma-produkt og kommer i pakker af tre. De bliver tilgængelige i Coops butikker over hele landet fra uge 49.

Ung pige har været væk i flere dage

Illustrationsfoto