Et weekendophold på et hotel skulle have været en afslappende forlængelse af et vennepars bryllup. Men for en 40-årig mand endte det med en regning, der var alt andet end afslappende.
Efter en lang dag vendte de tilbage til værelset, hvor han gik et hurtigt, varmt fem-minutters brusebad.
Kort efter skete der noget, der fuldstændig ødelagde stemningen.
Han og kæresten havde tjekket ind på et hotel i Wien og besluttet at blive et par dage ekstra for at nyde byen.
Kort inde i badeseancen lød en øredøvende alarm, der begyndte at ringe gennem hotellet. Gæster kiggede ud af dørene, personale løb rundt, og i løbet af få minutter stod det klart, at alarmen havde aktiveret en automatisk udrykning.
Den 40-årige, der hedder Christian, skyndte sig forvirret ned i receptionen for at forklare, hvad der var sket, og at det formentlig var dampen fra badet, der havde startet alarmen. Men personalet var ikke til at rokke. De bad ham og kæresten om at forlade bygningen, mens beredskabet arbejdede.
Da situationen var under kontrol, kom beskeden, der for alvor gjorde Christian rasende.
Hotellet havde modtaget en regning fra brandvæsenet på 417 euro, og de sendte den direkte videre til ham. Ifølge hotellet var det hans handlinger, der havde udløst alarmen, og dermed skulle han betale.
Christian nægtede:
‘Det her er skandaløst. Jeg vil bestemt ikke overføre beløbet,’ siger han til mediet heute.at.
Hotellets direktør udtaler, at episoden er både usædvanlig og uheldig:
‘Det er en meget ubehagelig historie for os. Normalt sker der ikke sådan noget, at brandalarmen går i gang på grund af damp’
Alligevel holder hotellet fast. De mener, at ansvaret ligger hos gæsten, og at regningen derfor gør det samme.
Nu står Christian tilbage med en weekendtur, der blev langt dyrere end forventet. Og et meget varmt bad, der endte med at koste ham 3.100 kroner.
