Bjerringbro får farverig kunstfest: Ikke som de andre

Bjerringbro får snart en af de mest farvestrålende kulturbegivenheder, når ”Bjerringbro Udstillingen 2025” åbner i Gudenåhuset, det skriver Viborg Bibliotekerne i en pressemeddelelse.

Her kan publikum opleve værker fra 52 kunstnere, der netop er blevet udvalgt ved årets åbne censurering.

Interessen har været større end nogensinde: 76 kunstnere fra hele Jylland og flere end tidligere fra Sjælland indsendte i alt 260 værker. Det brede felt viser, at udstillingen har udviklet sig til et seriøst pejlemærke for kunstnere, der ønsker professionel vurdering af deres arbejde.

Censureringen blev afholdt foran 80 fremmødte gæster og varetaget af to erfarne kræfter: Karen Friis, direktør på museet KØN og tidligere forstander på Nørgaards Højskole, samt kunstanmelder og kunstblogger Connie Boe Boss. Resultatet blev en udstilling, der ifølge Bjerringbro Kunstforenings formand, Diane Bæk Thomsen, rummer ”et sandt overflødighedshorn af farver, kreativitet og mangfoldighed”.

Ferniseringen finder sted søndag den 16. november kl. 13–15, hvor Karen Friis holder åbningstalen og uddeler tre kunstnerpriser. Der serveres vin og chokolade, og musikeren Bent Rasmussen står for underholdningen.

Herefter kan udstillingen ses frem til 19. december i Gudenåhusets normale åbningstider.

Ikke som de andre: Åben censurering

Bjerringbro Udstillingen adskiller sig fra mange lokale kunstudstillinger ved at være censureret og ovenikøbet åben i sin censurering. Det betyder, at alle værker bedømmes anonymt og alene på kunstnerisk kvalitet, mens publikum kan observere hele processen. Den tilgang er blevet sjældnere i Danmark, men samtidig mere efterspurgt blandt både kunstnere og publikum.

Åben censurering giver en særlig gennemsigtighed, som man også finder hos de få, store censurerede udstillinger i Danmark. Under Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) beskriver Charlottenborg selv anonym censurering som et værn mod, at netværk og kontakter får for stor betydning i vurderingen af, hvem der får adgang til kunstscenen.

Den stigende interesse for censurerede udstillinger ses også i Aarhus, hvor Kunstnernes Påskeudstilling (KP) de senere år har fået flere ansøgninger end før pandemien. KP’s bedømmelsesproces fremhæver, at publikums nysgerrighed ofte rettes mod selve udvælgelsen og ikke kun det endelige resultat.

Forskning peger på, at publikumsdeltagelse i kunstinstitutioner skaber større engagement i kulturlivet. Kulturministeriet har selv udsendt materiale, hvor det beskrives, at åbenhed i processer og produktioner øger borgernes oplevede ejerskab og deltagelse i kulturen.

Dermed fungerer udstillingen ikke kun som et lokalt kunstnerisk udstillingsvindue, men også som et eksempel på, hvordan mindre byer kan skabe attraktive kunstbegivenheder ved at kombinere faglighed, transparens og publikumsinddragelse.