Salget af de klassiske chokoladeskildpadder er eksploderet. Det er sket efter et enkelt tv-afsnit fra serien Klovn.
Over hele landet har dagligvarekæder måttet måle en markant stigning i efterspørgslen på produkterne, og nu melder Casper Christensen sig med både begejstring og bekymring.
Det var i et nyere afsnit, at karakteren Revisor-Kurt skabte begrebet “natpadde” ved at påstå, at det gav bedre søvn at stikke en kæmpe chokoladeskildpadde i munden, når man går i seng. Reaktionen lod ikke vente på sig. Butikskæder som Spar og Meny kunne i dagene efter registrere et firedoblet salg.
‘Jeg er glad for, at folk er fans af Klovn,’ siger Casper Christensen til B.T. og fortsætter:
‘Men jeg er bekymret for, om natpadden måske kan være farlig’
Han tilføjer med et glimt i øjet: ‘Og jeg er skuffet over, at jeg ikke har fået en ordentlig røvfuld chokolade af Toms’
Hos Toms Group, som står bag de ikoniske Kæmpe Skildpadder, har man bemærket succesen og opfordret forbrugere til at nyde produkterne med omtanke. Produktets hjemmeside beskriver skildpadden som ”Danmarks bedst sælgende dyr”, og at næsten 41 millioner stykker konsumeres årligt.
Kommunikationsdirektør i Dagrofa, som driver kæderne Spar og Meny, Morten Vestberg, har udtalt til mediet: ‘Det viste sig at handle om et afsnit af tv-serien Klovn, hvor en chokoladeskildpadde indgik. Afsnittet blev vist første gang den 10. august, og i de følgende otte dage blev vores salg firedoblet i forhold til året som helhed’
En dansk klassiker
Chokoladeskildpadden er en dansk klassiker. Ifølge Toms Group’s egen beskrivelse blev den første gang lanceret i 1948 og senere redesignet i 1967 som “Kæmpe Skildpadde”, skriver de på deres hjemmeside. Kombinationen af chokolade, karamel og romcreme gjorde den hurtigt til en dansk favorit.
Virksomheden, der blev grundlagt i 1924, står også bag klassikere som Yankie Bar og Guld Barre og er fortsat en af Danmarks største chokoladeproducenter. At netop skildpadden nu får nyt liv som kultsymbol i Klovn-universet, viser, at nogle produkter ganske enkelt aldrig går af mode, de skal bare have en lille hjælpende hånd fra populærkulturen.
Nu sker det: Stort TV-hit vender tilbage på DR
