Nyt studie viser, at forældre har svært ved at finde en balance, når det kommer til børns skærmforbrug.
Skærmbruget blandt børn er et heftigt debatteret emne i det private og på politisk niveau.
I en rapport fra Trivselskommissionens bruger børn og unge mellem 8 og 25 år i gennemsnit knap tre timer dagligt på sociale medier alene på deres smartphone.
Rapporten peger på, at skærmene griber ind i alt fra søvn og koncentration til fællesskaber og skoleglæde. Rapporten italesætter samtidig, at udviklingen i skærmbruget kan hænge sammen med den stigende mistrivsel blandt børn og unge.
Derfor blev regeringen i sidste måned enige med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om at gøre folkeskoler og fritidstilbud mobilfrie.
Men det skal ikke stoppe der. Regeringen vil også indføre en national aldersgrænse for brug af sociale medier. Det vil sige, at børn under 15 som udgangspunkt ikke kan bruge sociale medier. 13 og 14-årige skal dog med samtykke fra forældre kunne oprette en profil.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Regler fører til konflikter
Udfordringen med børns skærmbrug spøger også hos forældrene.
En ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at mange forældre oplever udfordringer med at sætte og fastholde regler for deres børns brug af tablets, mobiltelefoner og computere.
Ifølge undersøgelsen bliver reglerne ofte indført, når skærmbruget opleves som problematisk, for eksempel når barnet ikke selv tager naturlige pauser. Men reglerne har tendens til at forsvinde igen, fordi det kræver meget energi og ofte fører til konflikter at håndhæve dem.
”Mange forældre beskriver, at de har forsøgt sig med forskellige regler ad mange forskellige omgange. Men fordi det medfører mange opslidende diskussioner med barnet, ender nogle med helt at opgive reglerne,” siger ph.d.-studerende Teresa Victoria Høy, en af forskerne bag studiet.
Samtidig ser forældre også børns skærmbrug som en kilde til ro og fred, hvilket viser et ‘paradoks’ hos forældrene, mener Teresa Victoria Høy.
”Mange forældre beskriver skærmbrug som en form for både mental og fysisk afkobling efter en lang skoledag. Det illustrerer et paradoks i forældrenes oplevelser – at skærmen både ses som et problem, der skal styres og balanceres, men også som en pause eller frirum,” siger den ph.d.-studerende.
Studiet opfordrer til mere støtte til forældre og efterspørger større krav til Tech-virksomheder.
Bruge dine børn også for meget skærm? Nu vil regeringen forbyde dette