51 års ventetid slutter: Teater topper sin egen historie

Aarhus Teater har rundet sit 125-års jubilæum med det højeste billetsalg siden 1974. Over 130.000 billetter blev solgt i sæson 24/25, hvor især børn og unge udgjorde en markant del af publikum.

Landets næststørste teater kunne i sæson 24/25 notere sig en historisk milepæl med 130.442 solgte billetter.

Dermed blev det den mest besøgte sæson i 51 år. Samtidig fejrer teatret sit 125-års jubilæum, og ifølge ledelsen markerer de høje publikumstal en bredere bevægelse i dansk kulturliv.

Det skriver Aarhus Teater i en pressemeddelelse.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Rumle Skafte – Fra den Reumertvindende forestilling “Jeppe på bjerget” på Aarhus Teater.

Publikumstallet er bemærkelsesværdigt ikke kun i mængden, men også i sammensætningen. 52.000 af de besøgende var børn, unge og studerende.

Det svarer til mere end 40 procent af det samlede billetsalg og er det højeste i teatrets historie.

Derudover lagde cirka 20.000 gæster vejen forbi til andre arrangementer som Forsamlingshuset, Over Torvet, Tænkepauser samt aktiviteter under Aarhus Teater Læring.

Blandt sæsonens mest populære forestillinger var familieforestillingen Pagten med over 31.000 tilskuere.

Også musicalklassikeren The Sound of Music trak 26.000 publikummer, mens Reumertvinderen Jeppe på bjerget i Christian Lollikes iscenesættelse med Thure Lindhardt i hovedrollen blev set af 22.000.

Dramatiseringen af Bjarne Reuters Tro, håb & kærlighed rundede knap 17.000 billetter.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen)

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen glæder sig over den kunstneriske og publikumsrelaterede udvikling.

‘Det er en stor glæde, at publikum i stigende grad vælger Aarhus Teater og vores forestillinger til. Det viser, at det er muligt at forene vores ambitioner om en høj grad af kunstnerisk udvikling med et højt publikumsantal,’ fortæller Trine Holm i pressemeddelelsen.

Hun peger på, at nysgerrighed over for teatrets fortolkninger spiller en væsentlig rolle.

‘Det er vores indtryk, at publikum er nysgerrige i forhold til opleve, hvordan vi nu går til en forestilling, fx en klassiker eller en musikforestilling. At publikum i den grad bakker op om teatrets fokus på relevans, udvikling og dannelse.’

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Rumle Skafte – Billedet er fra forestillingen Idioterne

Administrerende direktør Allan Aagaard fremhæver, at publikum i alt udgjorde 150.000 gæster i løbet af sæsonen, når alle aktiviteter tælles med.

‘Vi har haft en fantastisk sæson med mange udsolgte forestillinger på vores fire scener. Det høje billetsalg skyldes nok især relevante forestillinger. Samtidig har vi succes med at markedsføre vores forestillinger præcist til en bred målgruppe,’ fortæller Allan Aagaard i pressemeddelelsen.

Han understreger samtidig betydningen af de mange unge gæster.

‘Jeg glæder mig også over, at vi med 40% børn og unge blandt vores publikum er med til at danne grobund for fremtidens teatergængere’.

Aagaard ser desuden succesen som en del af en større udvikling i dansk kulturliv.

‘Danskerne storforbruger kultur – ikke blot på teaterområdet, vi ser det overalt i kulturlivet. Fx nåede museerne sidste år op på over 17,5 millioner besøg, det højeste antal i 40 år. Teaterbesøgene ligger på det højeste niveau i fem år’.

Aarhus Teaters årsregnskab for 2024/25 godkendes af bestyrelsen ultimo november og offentliggøres derefter.

Nu genoptrykkes Muhammedtegningerne