Hvordan har du det egentlig? FCK sætter fokus på trivslen hos danskerne

F.C. København spiller i specialdesignede trøjer i samarbejde med Røde Kors og Unibet. Målet er at starte samtalen om trivsel og forebygge ensomhed.

Mentale udfordringer rammer mange danskere og kan føre til stress, isolation og svære perioder i hverdagen.

Derfor sætter F.C. København nu fokus på trivsel i samarbejde med Røde Kors og Unibet. Budskabet er enkelt.

‘Spørg din sidemakker, hvordan han eller hun egentlig har det’.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: FCK Media – Søndag 21. september sætter F.C. København sammen med Røde Kors og Unibet fokus på fællesskaber. I den anledning er det Røde Kors, der pryder spillernes trøjer, når de løber på banen til hjemmebanekampen mod Silkeborg IF.

Spillernes trøjer får en særlig betydning, når de den 21. september spiller mod Silkeborg IF.

Her løber de på banen med Røde Kors’ logo på brystet, da Unibet giver sin sponsorplads videre. Også Carlsberg afstår denne dag sin reklameplads på trøjerne.

Kampen spilles i Parken i København, hvor indsatsen markeres med de specialdesignede spillertrøjer.

Efter slutfløjt bliver trøjerne sat på auktion, og overskuddet går ubeskåret til Røde Kors’ arbejde for at styrke danskernes mentale sundhed og forebygge ensomhed.

Ifølge generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl, er fællesskaber afgørende.

“Alt for mange mennesker i Danmark savner et fællesskab, de kan være en del af. Derfor er vi meget taknemmelige for samarbejdet med FCK og Unibet,” fortæller han.

Også i spillertruppen er mental sundhed et vigtigt tema. Anfører Thomas Delaney peger på, at psykologisk tryghed er afgørende for at kunne præstere, og at åbenhed spiller en stor rolle.

”Fodbold kan være et hårdt og kompromisløst elitemiljø, men i virkeligheden handler det om at have de rigtige mennesker omkring sig, som tager ansvar for hinanden. Og det kræver, at vi hele tiden kommunikerer og husker at spørge: Hvordan har du det egentlig,” fortæller Thomas Delaney.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Partnerskabet mellem F.C. København og Røde Kors er treårigt og skal styrke opmærksomheden på trivsel gennem konkrete aktiviteter.

Du skal ikke længere betale: Stor dansk kommune får nu gratis busser