Gastronomi i verdensklasse, lokale råvarer og stærke fortællinger om dansk madkultur skal fremover spille en endnu større rolle i turismen. Regeringen har besluttet at afsætte 40,5 millioner kroner til at understøtte mad- og gastroturismen i Danmark.
Baggrunden er, at gastronomien i stigende grad tiltrækker både danske og udenlandske turister. Fra Michelin-stjernede restauranter i København til små gårdbutikker, vinmarker og røgerier i provinsen er madoplevelser blevet et trækplaster i hele landet.
Det skriver By-, Land og Kirkeministeriet i en pressemeddelelse.
Minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V), ser en stor mulighed i at udvikle området yderligere. ”Danmark har enormt meget at være stolt af, når det kommer til gastronomi. Der er whisky i verdensklasse, hæderkronede restauranter over hele landet, dygtige landmænd og unikke madoplevelser med lokale råvarer. Det er noget, vi kan være stolte af og også noget, vi kan tjene penge på,” siger han.
Ifølge Dahlin handler det både om at styrke vækst og arbejdspladser samt at skabe sammenhæng mellem land og by. Madoplevelser fungerer som en form for brobygning, hvor lokale producenter kan tiltrække besøgende fra hele verden.
Advisory board på vej
Som en del af initiativet vil regeringen nedsætte et advisory board for mad- og gastroturisme. Panelet, der sammensættes af centrale aktører på området, skal senere på året komme med konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan udbygge sin position som gastronomisk rejsemål. Midlerne på 40,5 millioner kroner er afsat til at følge op på de anbefalinger.
Madturisme i verden og Danmark
Mad- og gastronomiturisme er et voksende fænomen internationalt. Ifølge World Food Travel Association er omkring 80 procent af alle turister motiveret af madoplevelser, når de vælger deres rejsemål.
Danmark har de seneste år markeret sig stærkt på verdenskortet. København huser restauranter som Geranium og Alchemist, der begge er placeret højt på The World’s 50 Best Restaurants-listen.
Samtidig har flere danske regioner satset på lokale fødevareoplevelser, eksempelvis med østersfestivalen på Mors og vinsmagninger i Nordsjælland.
Andre lande har også investeret massivt i gastronomiturisme. Spanien og Italien har i årtier brugt mad og vin som centrale elementer i deres turismestrategier, mens lande som Japan og Peru i de senere år har opbygget en stærk global profil gennem gastronomi. Erfaringerne her viser, at investeringer i madoplevelser kan føre til både længere ophold og større turistforbrug, hvilket skaber en afsmittende effekt på lokaløkonomien.
Zelenskyj efter møde med Trump: Jeg er klar til at mødes med Putin