Politikere og praktikere samles i september for at finde løsninger på ulighed og bæredygtighed i skolernes styring
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg afholder onsdag den 17. september kl. 09.00–11.30 en åben høring om mobilisering af en bæredygtig økonomisk model for folkeskolen. Høringen foregår i Landstingssalen på Christiansborg og samler eksperter, skoleledere, lærere, fagfolk og politikere til dialog om økonomiske udfordringer og konkrete tiltag.
Initiativet bygger på inputs fra Skoleøkonomisk Forum, som har synliggjort betydelige økonomiske udfordringer i driften af folkeskolerne — bl.a. forskelle i ressourcer mellem kommuner og pres på kvalitet og inklusion.
Høringen er offentlig, men kræver forudgående tilmelding (senest en dag før kl. 12.00), og optagelser vil være tilgængelige efterfølgende via Folketingets hjemmeside.
Variationer i udgifter pr. elev er betydelige
Seneste nøgletal fra Danmarks Statistik viser, at der i gennemsnit blev brugt omkring 79.000 kr. pr. folkeskoleelev i 2023, målt på driftsudgifter. Tallene varierer betydeligt kommunerne imellem, hvilket har konsekvenser for både undervisningskvalitet og muligheder for inklusion. Forskellen mellem kommunernes udgifter pr. elev kan spænde afhængigt af fx befolkningssammensætning og geografiske omkostninger.
Statusredegørelsen fra Undervisningsministerietfremhæver, at disse budgetforskelle særligt rammer skoler i yderområder og skoler med elever med særlige behov, hvor inklusion og pædagogisk støtte udfordres under økonomisk pres.