Elbilens en-pedals-kørsel (one-pedal-drive) står for fald. Spørgsmålet er, om Danmark og resten af Europa er de næste i rækken.
En af elbilens mest populære funktioner – one-pedal-drive – er på vej ud i mørket. I hvert fald i Kina. Her vil myndighederne fra 2027 forbyde funktionen som standard, og det kan få store konsekvenser for elbiler verden over – også i Danmark.
Funktionen, hvor bilen bremser helt op bare ved at slippe speederen, har i årevis været et elsket element blandt elbilister. Den kaldes ofte en-pedals-kørsel og giver en flydende, næsten legende køreoplevelse – især i bytrafik.
Men i et nyt lovforslag fra Kina, der er verdens største bilmarked, gøres der nu op med netop denne funktion. De nye regler kræver, at bilen ikke må bremse helt ned til stilstand uden, at føreren aktivt trykker på bremsen. Samtidig skal bremselysene tænde tydeligt ved kraftig deceleration også ved regenerativ bremsning. Det skriver Inputmag.
Elbilens sikkerhed over komfort
Baggrunden for lovændringen er sikkerhed. Ifølge kinesiske myndigheder kan vanen med kun at bruge én pedal i længden betyde, at bilisten reagerer for langsomt i akutte situationer. Derfor ønsker man, at føreren igen skal vænne sig til at bruge begge pedaler.
Store mærker som Tesla, Polestar, Volvo, Xpeng og Nissan har indbygget one-pedal-drive i deres elbiler. Flere (blandt andet Tesla) har allerede givet brugerne mulighed for at vælge til eller fra, men hos mange andre er funktionen stadig aktiveret som standard.
Hvad betyder det for danske bilister?
I Danmark og det øvrige EU er der ingen regler om funktionen endnu. Men eftersom Kina står for næsten en tredjedel af det globale bilsalg, har deres beslutninger en tendens til at sætte globale standarder.
Det betyder, at bilproducenterne må tilpasse deres software og køresystemer, hvis de vil fortsætte med at sælge i Kina. Netop den ændring kan hurtigt brede sig til Europa.
For danske elbilister kan det betyde, at den komfortable én-pedals-kørsel snart skal aktiveres manuelt. Måske forsvinder de endda helt i fremtidige bilmodeller. Det kan markere begyndelsen på et farvel til en af elbilens mest intuitive funktioner.
Motorcyklist gik amok: Han vidste ikke, at bilisten var boksemester