En almindelig fejl ved tilbagelevering af leasingbil fik store økonomiske konsekvenser for Dennis – og det kan ske for langt flere, end man tror.
Dennis afleverede sin leasingbil efter fire års brug – præcis som tusindvis af andre gør hver måned. Men da han modtog regningen fra leasingselskabet, kom chokket. Over 100.000 kroner.
Han havde ikke forudset, at en fejl, han ikke engang selv havde begået, kunne føre til så voldsom en konsekvens. Men sagen er ikke enestående – og den afslører et overset problem, som mange leasingkunder står over for.
En kritisk fejl med leasingbil
Det viste sig, at skaderne skyldtes forkert brug af donkraftbeslagene på bilen. På netop denne model – en Tesla Model 3 – kan forkert løft forvolde alvorlig skade på batteriet og bilens struktur.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Og det var netop, hvad værkstedet havde gjort under tidligere service. Skaderne blev først opdaget ved det afsluttende eftersyn, og her kom de til at koste Dennis dyrt – selvom han ikke selv havde løftet bilen forkert.
Sådan skriver Efahrer.
Mange gør det samme – uden at vide det
Tesla Model 3 kræver, at bilen løftes præcist på særligt angivne punkter. Hvis man rammer ved siden af – f.eks. under batteriet eller sideskinnerne – risikerer man skjulte skader, som først opdages senere.
Problemet er, at mange værksteder ikke følger instruktionerne til punkt og prikke. Og det er leasingkunden, der står med regningen, når bilen afleveres.
Derfor bliver denne type fejl ved tilbagelevering af leasingbil en dyr og frustrerende realitet for flere bilister – særligt elbilejere.
Tesla fraskriver sig ansvaret
På sin hjemmeside understreger Tesla, at kun bestemte løftepunkter må bruges. Alt andet er imod producentens anbefalinger og kan føre til personskade – eller som i Dennis’ tilfælde, omfattende materiel skade.
Desuden præciserer Tesla, at fejl ved løft ikke dækkes af garantien. Dermed står bilejeren – eller leasingbrugeren – ofte alene med ansvaret, uanset hvem der har løftet bilen forkert.
Gælder især leasingbiler fra bestemte årgange
Flere tilfælde involverer biler produceret i 2020 og 2021. Det antyder, at nogle årgange kan være mere sårbare over for denne type skader – og at risikoen derfor ikke er helt tilfældig.
Hvis du har en elbil – især på leasing – bør du sikre, at både dit eget værksted og eventuelle dækcentre kender bilens løfteanvisninger. Dokumentér serviceringer, og få bekræftelse på, at bilen er løftet korrekt.
For ved fejl ved tilbagelevering af leasingbil er det ikke altid bilen, der har fejlet. Men det er næsten altid dig, der betaler.