CEPOS advarer mod nye danske særregler for skibsfart

Det giver ikke mening at indføre en særskilt dansk klimaafgift på skibsfart, så længe skibstransporten allerede er beskattet markant via told. Det viser en ny analyse fra den borgerligt-liberale tænketank CEPOS, som anbefaler, at eksisterende told satser først afvikles, før nye klimainitiativer introduceres.

Ifølge en analyse fra CEPOS svarer toldprovenuet fra international skibsfart i gennemsnit til 6.606 kroner pr. ton CO2 – langt over EU’s CO2-kvotepris på 501 kroner per ton. Det skriver tænketanken i en pressemeddelelse.

CEPOS’ analysechef Otto Brøns-Petersen siger:
‘Det nuværende omfang af told er markant højere, end hvad skibstrafikkens klimaskader ville tilsige i klimaafgift, og det vil stige yderligere med de planlagte amerikanske toldforhøjelser.’

USA’s toldforhøjelser, som blandt andet rammer skibstransport, er ifølge CEPOS med til at reducere udledninger, men på en ineffektiv måde. Brøns-Petersen kritiserer den amerikanske tilgang:

‘USA har jo virkelig påført skibstransporten meget store skader med den told, der bliver pålagt. Så at ville modsige sig yderligere afgifter, er i så fald et meget lille plaster på et meget stort sår, de selv har lavet.’

Afviser dansk sololøb

CEPOS fraråder samtidig, at Danmark indfører egne klimamål for skibsfarten. Ifølge analysen kan nationale særregler føre til, at skibe blot udflager uden reelt at reducere udledningerne.

‘Danskere har ingen effektive redskaber til at bakke et klimamål op med. Hvis Danmark indfører egne tiltag i skibsfarten, kan det føre til udflagning, uden at det reducerer drivhusgasudledningerne,’ siger Otto Brøns-Petersen.

Håbet om klimaneutral skibsfart

Debatten om klimareguleret skibsfart har fået fornyet opmærksomhed efter at FN’s søfartsorganisation, IMO, tidligere i april opnåede en foreløbig aftale om global klimaindsats for skibsfart. Danmark støtter processen, som ifølge erhvervsminister Morten Bødskov skal munde ud i klimaneutral skibsfart i 2050.

CEPOS fremhæver dog, at toldens indirekte klimaeffekt allerede reducerer udledninger, om end ineffektivt. Organisationen anbefaler derfor, at man først fjerner told og i stedet indfører målrettede klimaafgifter – men kun som del af en koordineret international indsats.