Garanti udløb på elbil-Audi: Fik regning på 246.000

Audi i nedbrændt værksted
Illustrationsfoto.

En Audi-ejer fik sig noget af en overraskelse, da han tog sin elbil til service. Værkstedet krævede en reparation til en pris, der næsten svarede til bilens nuværende værdi. Men efter medieomtale tog sagen pludselig en uventet drejning.

Zohir Kouabache, ejer af en fem et halvt år gammel Audi e-tron, kørte sin elbil til service og regnede med et rutinetjek. Men kort efter modtog han et opkald fra værkstedet, der havde dårlige nyheder.

Audi-importøren i Norge, Möller Bil, mente, at bilen havde alvorlige problemer, og at reparationer for 246.000 norske kroner (svarende til omkring 156.000 danske kroner) var nødvendige.

Listen over skader inkluderede en defekt bagerste motor, låsekasser, der skulle udskiftes, og et klimaanlæg, der var “gået i stykker”.

Men værkstedets regning var ikke det eneste chokerende – Kouabaches bil havde oprindeligt kostet næsten en million norske kroner, men var nu kun en tredjedel værd. Reparationen var altså tæt på at koste det samme som hele bilens værdi.

Afvist på grund af udløbet garanti på Audi

Da Zohir Kouabache kontaktede Audi-importøren for at høre, om noget af regningen kunne dækkes, blev han mødt med en kold skulder. Garantiens udløb betød, at han selv måtte betale hele beløbet.

Men Kouabache var ikke tilfreds. Han hævdede, at han allerede før garantiens udløb havde påpeget problemer med låsekasserne – et kendt problem på Audi e-tron. Alligevel afviste forhandleren enhver dækning.

Pressen blander sig – og regningen forsvinder

I stedet for at acceptere den enorme regning tog Kouabache kontakt til de norske motorjournalister hos platformen Motor, som begyndte at dække sagen.

Det satte pludselig gang i noget. For kort efter mediernes henvendelse ændrede Möller Bil fuldstændig kurs. Først kom en undskyldning – dernæst en ny vurdering af reparationen.

Pludselig var der ikke længere tale om en reparation til en kvart million. Nu skulle Audi-ejeren kun betale 30.000 norske kroner – svarende til cirka 19.000 danske kroner.

Men hvorfor denne pludselige ændring? Det ønskede Audi-importøren ikke at svare direkte på.

“Ikke relevant at svare på jeres spørgsmål”

Möller Bil indrømmede dog, at der var sket en “fejl” i behandlingen af sagen og lovede at tage kontakt til Audi-ejeren for at finde en løsning.

Samtidig meddelte importøren, at sagen havde rejst så mange spørgsmål, at de nu ville gennemgå deres egne forretningsgange.

Men da Motor forsøgte at få en officiel forklaring på, hvordan værkstedet kunne gå fra 246.000 til 30.000 kroner på denne Audi, var svaret kort:

“Det er ikke relevant at svare på jeres spørgsmål, da fakturaen ikke har taget højde for korrekt brug af vores goodwill-ordninger.”

Hvis du har planer om at købe en benzin- eller dieselbil, så vil EU nok mene, at du skal tænke en ekstra gang. De har nu fastsat, hvornår det er slut med at sælge nye biler, der udleder CO₂. Datoen nærmer sig hurtigere, end mange måske tror.