50 millioner kroner blev afsat til busser på bestilling med regeringens landdistriktudspil. Nu er første ansøgningsrunde slut, hvilket har givet tre projekter støtte fra puljen.
Forestil dig en verden, hvor du er nødt til at vente adskillige minutter eller sågår op mod en time på den næste bus kommer.
Det har i mange år været realiteten for mange danskere, der benytter busser rundt omkring i landet.
Men nu er det snart slut for borgere flere steder i Danmark.
Busser på bestilling bliver nemlig snart virkelighed flere steder.
I en pressemeddelelse fra Transportministeriet oplyses det, at tre projekter, samlet set, får fordelt 20 millioner kroner, til at opnå kollektiv trafik på bestilling.
‘Vi er nødt til at gøre noget nyt for at få en velfungerende kollektiv trafik uden for de store byer. Behovsstyrede busser er et af de forslag, der er kommet fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet, og den store søgning til puljen viser, at der er stor opbakning og interesse for denne alternative form for kollektiv trafik,’ siger transportminister Thomas Danielsen.
De 20 millioner kroner kommer fra puljemidler man afsatte i forbindelse med regeringens landdistriktsudspil – det præsenterede man i august 2024.
Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin lægger vægt på, at bus på bestilling er en af de måder hvorpå man kommer til at skabe en bedre og mere fleksibel offentlig transport i landdisktrikterne.
‘Jeg har som minister et erklæret mål at skabe et Danmark i bedre geografisk balance. En væsentlig del af det er muligheder for transport, hvis man bor uden for en større by. Derfor er mit håb, at ordningen bliver en succes i lokalsamfundene, siger han.
Det er kun blevet til tre projekter på trods af, at der i alt var seks ansøgere i puljen, der samlet søgte for 49,5 millioner kroner.
Det skyldtes, at kun tre af ansøgerne opfyldte kravene om at modtage midler fra puljen.
De tre godkendte projekter:
- Nordjyllands Trafikselskab, 10,8 millioner kroner til ”bus på bestilling” i Løkken/Vrå-områder og ved Nibe.
Projektets formål er at teste en ny platform for “bus på bestilling” i Nordjylland, specifikt i Løkken-Vrå skoledistriktet og området omkring Nibe. I dag kører tre telebusser i Løkken-Vrå og fire i Nibe, med 1-3 afgange morgen og eftermiddag, tilpasset skolernes ringetider. Konceptet testes i to landdistrikter, hvor man bestiller kørsel via app eller telefon, og buschaufføren får tilrettelagt den mest effektive rute, baseret på behovet. Projektperioden løber over 4 år. - Midttrafik, 3,66 millioner kroner til ”bus på bestilling” i Syddjurs.
Projektets formål er at udvikle det eksisterende koncept Flexbus til et mere attraktivt tilbud for passagererne i Syddjurs. Herunder testes blandt andet øget frekvens, reduceret bestillingstid og forskellige forenklinger i bestillingen. Samtidig afprøves nye former for kommunikation af de behovsstyrede løsninger i kommunen, som gerne skulle føre til et dybere kendskab til produkterne, samt hvordan de bruges hos langt flere borgere. Projektperioden løber over 2 år. - Trafikselskabet Movia, 5,5 millioner kroner til udvidelse af pilotforsøg i Faxe, så nærbussen også kan køre om søndagen. Movia får delvist tilsagn, da der ikke er midler nok i puljen til at dække det fulde ansøgte beløb.
Projektets formål er at forlænge pilotforsøget med nærbus i Faxe Kommune. Driftsperioden bliver udvidet til også at inkludere søndage. Movia ønsker at teste, om nærbusservice kan driftes i stor skala og om der kan være en driftsøkonomi, som ligger på niveau med udgifter til rutebunden betjening. Projektperioden løber over 3 år.